artikel

Smalle Snake zet tijdelijke lichtmasten weg

bouwbreed Premium

“Wij hebben de smalste”, zegt Jans Schut van De Haas Techniek uit Ede. Hij heeft het over de Snake; een vrachtwagencombinatie om tijdelijke lichtmasten te plaatsen langs (snel)wegen. De uitvoeringswijze en de werkwijze waarop de combinatie functioneert zijn gepatenteerd.

“Met een breedte van 1,75 meter is de Snake op dit moment het smalste voertuig om vanaf de vluchtstrook lichtmasten langs de snelweg te plaatsen en weer weg te halen”, zegt Jans Schut die de Snake samen met Krijn de Haas ontwikkelde. “Er zijn meer zulke smalle voertuigen, maar dat van ons laat nagenoeg overal 1,10 meter vrije ruimte tussen de combinatie en de kantstreep van de rijstrook, minimum dat Rijkswaterstaat voorschrijft. De vluchtstrook hoeft dus niet te worden afgezet.”

De Snake is een combinatie van trekker en aanhanger. Met Cees de Wind van Roordink Bedrijfswagens uit Barneveld kozen Schut en De Haas een vrachtwagenchassis van Isuzu. Jan van Schoonhoven van TTN Ederveen adviseerde om op het onderstel de autolaadkraan 904/4s van Amco Veba te monteren. De laatste installeerde ook de PTO-pompen en het vacuümsysteem voor de ‘lantaarnklem’.

De kraan verlaadt lichtmasten van en op een drie-assige aanhanger. Weijer Aanhangfabriek uit Deurne maakte die op maat voor de Snake. In voorkomende gevallen kan de wagen aan de achterkant nog uitschuiven om bijvoorbeeld plaats te bieden aan lange lichtmasten.

Het verladen gebeurt met een hydraulische driepuntsklem en geïntegreerde vacuümklem. “Beide klemmen hebben we zelf ontwikkeld als alternatief voor de hijsstrop”, zegt Schut. Daarmee gaat het verladen op dezelfde manier als het verplaatsen van een balpen die tussen drie vingers is geklemd. Het werk wordt ook veel veiliger: een lichtmast aan een strop kan alle kanten op zwaaien. De vacuümklem kan naast de driepuntsklem als extra beveiliging worden ingezet. En er kunnen nieuwe masten mee worden geplaatst zonder die te beschadigen. Een aanvullende beveiliging voorkomt dat de Snake over de naastgelegen rijstrook zwenkt.

Schut en De Haas ontwikkelden een zijwaarts hydraulisch stempel dat de trekker stabiel houdt tijdens het verladen. Deze stempelarm kan over de geleiderail heen reiken. Vier hydraulische stempels op de hoeken van de Isuzu geven het onderstel in voorkomende gevallen extra stabiliteit. MAD Holding uit Veenendaal levert de chauffeur en de machinist rijcomfort in de vorm van luchtvering onder de achteras.

Reageer op dit artikel