artikel

Jong en flexibel?

bouwbreed Premium

Onze jongbesturenmiddag was ook dit jaar weer een geslaagd event. Met jongeren uit onze eigen achterban en van onze opdrachtgevers werden nieuwe, gezamenlijke activiteiten bedacht. Onder het genot van een biertje hoor je daarna ook nog eens de beste tips om een directeur geld afhandig te maken. Maar je hoort ook de minder leuke verhalen. […]

Onze jongbesturenmiddag was ook dit jaar weer een geslaagd event. Met jongeren uit onze eigen achterban en van onze opdrachtgevers werden nieuwe, gezamenlijke activiteiten bedacht. Onder het genot van een biertje hoor je daarna ook nog eens de beste tips om een directeur geld afhandig te maken. Maar je hoort ook de minder leuke verhalen.

De verhalen over de tijdelijke contracten en de onzekerheid die daarmee gepaard gaan. Dit terwijl de sector naar de buitenwereld blijft scanderen dat de vraag vanuit de arbeidsmarkt enorm is en blijft. Zelf heb ik daar net zo hard aan meegedaan. Maar misschien moeten we richting de buitenwereld maar eens ‘herfstje’ gaan spelen. Want zulk mooi weer is het momenteel niet. De ingenieursbranche kiest er momenteel collectief voor om de jongeren die worden aangenomen een tijdelijk contract te geven. Een beetje flexibiliteit is gewenst, nu de omzet en de marges onder druk staan. Toch zijn tijdelijke contracten een bar slechte keuze voor zowel de branche als de jongeren.

Bij kortlopende tijdelijke contracten heeft immers zowel de werkgever als de werknemer weinig baat bij het investeren in de juiste competenties.

De werkgever zal het überhaupt niet promoten, want het zou wel eens weggegooid geld kunnen zijn. De werknemer kiest bij voorkeur voor het ontwikkelen van algemene vaardigheden, want die kan hij inzetten bij het vinden van een volgende baan. Terwijl de branche juist gebaat is bij het ontwikkelen van specifieke vaardigheden, gerelateerd aan technische kennis. De diepte in. Dat is de motor achter innovatie binnen onze kennisgedreven branche. De oudere ingenieurs zijn ondertussen honkvast. Volgens Yacht is minder dan 1 procent actief op zoek en 58 procent zoekt alleen latent naar ander werk. Met als resultaat dat de ingenieursbureaus collectief ouder en dus duurder aan het worden zijn.

De oplossing voor deze impasse: langdurige tijdelijke contracten van vier tot tien jaar. Met dergelijke contracten is er wel de prikkel om te investeren in menselijk kapitaal, terwijl tegelijkertijd de mobiliteit op de arbeidsmarkt wordt gestimuleerd. In plaats van roepen om meer jongeren zou de branche eens moeten roepen naar de overheid om deze contracten mogelijk te maken. Maar die schreeuw heb ik de oudere ingenieurs nog niet horen slaken.

Reageer op dit artikel