artikel

Wat foto’s zeggen

bouwbreed

Zag u ze ook, afgelopen vrijdag op de voorpagina? Die fotootjes van de zestien ondertekenaars van het Nationaal Stimuleringsakkoord voor de Woningmarkt? Zonder dat beeld was het verhaal precies hetzelfde gebleven. Voegden ze dan wel iets toe? Jazeker. In één oogopslag werd het historische karakter van het akkoord zichtbaar. Dat de dame en heren een […]

Zag u ze ook, afgelopen vrijdag op de voorpagina? Die fotootjes van de zestien ondertekenaars van het Nationaal Stimuleringsakkoord voor de Woningmarkt? Zonder dat beeld was het verhaal precies hetzelfde gebleven. Voegden ze dan wel iets toe? Jazeker. In één oogopslag werd het historische karakter van het akkoord zichtbaar. Dat de dame en heren een deelbegroting à la Rutte en Samsom hadden gemaakt, maar dan met zestien in plaats van twee partijen. Een knap staaltje dus.

Maar toen ik die zestien foto’s zag, moest ik ook meteen aan Gé Oomen denken, de voormalig medewerker van Ballast Nedam. Zijn foto stond precies twee weken eerder op precies dezelfde plek. Nu hebben er in deze krant de afgelopen jaren wel meer artikelen over van fraude verdachte, en zelfs veroordeelde bouwers gestaan, maar ik kan met niet herinneren dat daar ook prominent hun foto bij stond. En dat op de voorpagina. En bedenk daarbij dat Oomen dit voorjaar is overleden. Zo’n eenvoudige, niets-aan-de-handfoto krijgt dan een andere lading. Niet alleen het beeld zelf, maar vooral de context bepaalt de impact.

Neem nu de Noord-Zuidlijn. Van de gevolgen van het lek dat vorige week maandag ondergronds ontstond, publiceerde de projectorganisatie al snel foto’s. Maar heel weinig organisaties doen dat tijdens een calamiteit. De Noord-Zuidlijn is een van de uitzonderingen. Toch vond Het Parool dat onvoldoende. De krant publiceerde zaterdag een wat stekelig artikel waarin de gemeente werd verweten met de foto’s niet het werkelijke beeld te tonen, maar een opgepoetste versie. Van media is die kritiek begrijpelijk: het liefst willen ze zelf naar beneden. Ongetwijfeld zouden zij ook met andere beelden bovenkomen. En dus kijken media ook met heel andere ogen naar de foto’s die de Noord-Zuidlijn publiceerde.

Hoeveel impact het beeld en de context ook hebben, het effect van de eigen bril is vaak het sterkst.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels