artikel

‘Bucky Lab‘ als prototype laboratorium

bouwbreed Premium

Ondanks de recessie in de bouw en de verwachte uitstroom, hebben we ook de plicht om nieuwe generaties op te leiden om de continuïteit te waarborgen. Op de TU Delft voert de leerstoel productontwikkeling al ruim zestien jaar een studiemodule uit om prototypes te realiseren. Ontwerpen, uitwerken, inclusief de onderdelen en het afstemmen op elkaar. […]

Ondanks de recessie in de bouw en de verwachte uitstroom, hebben we ook de plicht om nieuwe generaties op te leiden om de continuïteit te waarborgen. Op de TU Delft voert de leerstoel productontwikkeling al ruim zestien jaar een studiemodule uit om prototypes te realiseren. Ontwerpen, uitwerken, inclusief de onderdelen en het afstemmen op elkaar. Een steile ontwikkelingscurve is meestal het gevolg. Weet u dat Henry Ford, de man van wie men zegt dat hij de lopende band in de industrialisatie heeft uitgevonden, in feite eerst iets anders heeft uitgevonden? Hij zag dat in de ateliers waarin de eerste auto’s werden geassembleerd met onderdelen die uit diverse kleine werkplaatsen kwamen, slechts in elkaar pasten als die onderdelen geen plus-tolerantie hadden, maar wel met een min-tolerantie? Dat ze in elkaar pasten als ze niet behoefden te worden afgevijld, hetgeen veel werk kostte. Nadat hij alle onderdelen met een min-tolerantie had leren maken, pasten de onderdelen zodanig snel in elkaar dat een automobiel ook in veel grotere snelheid kon worden geassembleerd. En hier volgde in 1910 de lopende band voor zijn T-Fords. Naar mijn mening zijn de hedendaagse bouwers door het ad hoc samenstellen van bouwteams en het projectgewijs werken nog niet toe aan die fase die Henry Ford al een eeuw geleden afsloot. Maar dat leermoment van het passen van onderdelen passeren onze studenten wel degelijk doordat ze gezamenlijk een prototype naar eigen ontwerp gaan realiseren. Peter van Swieten deed dat zestien jaar, nu opgevolgd door Marcel Bilow. Tegelijkertijd leren ze frezen, bankwerken, lassen en andere vaardigheden om ze voldoende inzicht in de materialisatie te geven en ontzag voor het ambacht. Bij de tussenpresentatie vorige week van zestig studenten was het een genot om zoveel ontwerpideeën gepresenteerd te zien en te horen. Vele ideeën waren naïef en andere nog slecht uitgedacht. Een aantal concepten waren vernieuwend en er waren ook enkele briljante ideeën onder de presentaties. Dat geeft moed voor de toekomst. Er worden jonge briljante ingenieurs opgeleid.

 

Mick Eekhout

Hoogleraar TU Delft en directeur Octatube

 

 

Reageer op dit artikel