artikel

Gaan we het in 2012 beter doen?

bouwbreed

“Zo meneer Buijnsters. Weer vol goede voornemens voor het nieuwe jaar?” Op deze manier verwelkomt de tandartsassistente mij bij mijn controlebezoek. Natuurlijk beginnen we allemaal aan het nieuwe jaar met goede voornemens en beloftes. En ondanks de recessie, die niet alleen in de bouwsector te merken is, gaan we het in 2012 wéér beter doen […]

“Zo meneer Buijnsters. Weer vol goede voornemens voor het nieuwe jaar?” Op deze manier verwelkomt de tandartsassistente mij bij mijn controlebezoek.

Natuurlijk beginnen we allemaal aan het nieuwe jaar met goede voornemens en beloftes. En ondanks de recessie, die niet alleen in de bouwsector te merken is, gaan we het in 2012 wéér beter doen en niet meer dezelfde fouten uit het verleden maken… toch?

Als adviseur of auditor op het gebied van projectmanagement word je vaak (pas) ingeschakeld als er problemen in projecten zijn. Men verwacht dan een uitgebreide analyse met uiteraard de daarbij behorende conclusies en aanbevelingen. Die worden dan uitgebreid besproken en iedereen is er dan van overtuigd dat het vervolg en met name het volgende project beter kan en moet.

Men praat vervolgens ook over het ontwikkelen en vastleggen van best practices en zelfs over het toepassen daarvan.

Echter, in de praktijk blijft het vaak bij praten en gaat men weer snel over tot de orde van de dag. Het wiel zelf uitvinden is daarbij in de meeste organisaties en projecten nog een veelgebruikte strategie. Dat merk je maar weer eens als je tijdens een projectaudit het vierde advies over hetzelfde onderwerp ziet. Dan vraag je je af wat men met het eerste, tweede en derde advies heeft gedaan.

Vaak is de reactie “dat het zo makkelijk is om (achteraf) een oordeel te vellen.” Maar als adviseur en auditor zien we net als de meeste tandartsen vele patiënten en kunnen we vanuit die ervaring vaak zinnige voorspellingen doen over wat er in toekomstige situaties zal gaan gebeuren.

Mijn leven is te kort om het allemaal zelf uit te vinden, dus míjn goede voornemen voor 2012 is om nog beter te luisteren en met name naar de ervaringen van anderen. Wellicht dat zaken dan beter, sneller en pijnlozer gaan.

Dan kan mijn tandarts eindelijk zeggen: “zo, dat ziet er nu eens keurig uit. U heeft nu na al die jaren eindelijk geluisterd en drie keer per dag gepoetst.” Dat zou heel wat pijnlijke behandelingen (en kosten) kunnen besparen. “Nu alleen nog flossen voor het poetsen… en een gelukkig nieuwjaar!”

Business Consultant Project Control bij Balance – Advies, Projecten, Interim

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels