artikel

Voorjaarsschoonmaak

bouwbreed Premium

De lente kruipt waar hij niet gaan kan en de onweerstaanbare drang tot voorjaarsschoonmaak stroomt door de huishoudens van Nederland. De verdorde uitlopers van een niet meer te redden kamerplant schreeuwen om vernieuwing. Die stapel tijdschriften (leek leuk, was niks) kunnen bij het oud papier. Handige spulletjes, die je al een tijdje was vergeten, krijgen een opknapbeurtje en komen weer voorin de kast te staan, klaar voor gebruik.

 Wat is het leven toch overzichtelijk met een stofzuigertje in de hand. Terwijl ik de ramen sta te schrobben komen er nieuwsberichten binnen over stakingen, vakbonden en de alarmkreet van NLingenieurs. Een crisis die ons in een ijzeren greep houdt. Laten we die crisis nou eens als een broodnodige voorjaarsschoonmaak zien. De barre tijden zorgen ervoor dat bedrijven die al jaren stof liggen te verzamelen, eindelijk weer met de stofdoek ervan langs krijgen. En als het echt niks meer is, kan het gewoon weg. Langslepende proefballonnetjes zonder echte toekomstwaarde worden terzijde gelegd. Focus op de markt waar je het best in bent, kan voor hoger rendement zorgen. Innoveren, differentiëren, specialiseren; maakt niet uit, als het maar onderscheidend is. Een wervelwind van reorganisaties, overnames en het afstoten van onderdelen is een logisch gevolg. Ook de overmatige bemoeienis van vakbonden en brancheverenigingen komt daarmee niet als een verassing. Het lijken wel stuiptrekkingen. Zelfbehoud is nodig om te overleven, maar dat betekent niet dat je koste wat kost vast moet houden aan de status quo. Natuurlijk vindt een brancheorganisatie het niet prettig als er tegen extreem lage tarieven wordt ingeschreven. Maar hoewel de markt de vraag bepaalt, bepaalt de mens nog altijd de prijs. Moet je blijven ageren tegen een veranderende markt? Of wordt het tijd het roer om te gooien? Aanpassen is ook zelfbehoud! Laat de grote logge apparaten, die het blijkbaar kunnen hebben, lekker laag inschrijven. Stof je eigen visie eens af, ga met de poetsdoek over je strategie en zoek nieuwe kansen!

Kritieke Waarde

Reageer op dit artikel