artikel

Fit of sexy?

bouwbreed Premium

Wie worstelt er niet? Zeker als de prijzen onder druk staan. Kostprijsleiderschap vraagt dat je je snel kunt aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Als je operationeel excellent bent, lukt dat. Hoever kun je daarmee gaan? En hoelang kun je je mensen motiveren om steeds sneller en goedkoper te werken? Goede vragen; nu nog de antwoorden!

‘Om erachter te komen hoe je een goed leven voor jezelf, een succesvolle carrière en een concurrerende onderneming kunt opbouwen, moet je eerst een idee hebben over hoe de wereld in elkaar zit.’ Een intrigerende zin uit de bestseller Karaoke Kapitalisme (Nordström en Ridderstråle) .

Om te begrijpen wat er aan de hand is, is het goed naar de natuur te kijken. Terug naar Darwin. Evolutie is een proces dat zich kenmerkt door het recht van de sterkste. Survival of the fittest, ‘vermenigvuldig, varieer, laat de sterksten leven en de zwaksten sterven.’ Het vermogen om te overleven hangt af van de mate waarin je kunt aanpassen. Gaat er een belletje rinkelen?

Charles Darwin rustte niet bij deze constatering. Want daarmee kon hij de staart van de mannetjespauw niet verklaren. Die staart is immers opvallend én onhandig om mee rond te lopen. Noem het een concurrentienadeel. Darwin had moed, dus begon hij helemaal opnieuw. Zo publiceerde hij twaalf jaar na zijn bestseller een nieuw, veel minder bekend boek. ‘Sterk zijn verklaart niet alles; vruchtbaarheid speelt ook een rol.’ Survival of the sexiest! In de natuur is overleven én succes ineens een kwestie van aanpassing en aantrekking. Wat kunnen we hiermee? Fitte bedrijven zijn efficiënt en gebruiken vooral de imperfecties van de markt om te scoren. Rationeel en na-aapbaar. Sexy organisaties weten hoe een ervaring te creëren. Zij triggeren je emoties, vertellen een verhaal en creëren iets unieks. Wat is sterker? Het willen hebben van de nieuwste iPad of de prijs? Succes in 2012 lukt slechts als je fit én sexy bent tegelijkertijd. Stop met onderhandelen dat het een beter is dan het ander. Geloof Darwin als je verschil wilt maken.

Hoe? Door een eersterangsversie van jezelf te zijn in plaats van een tweederangsversie van iemand anders! Zelfs als de benchmark iets anders vertelt? Ja!

Directeur/eigenaar Targetpoint

Angela.vandeLoo@targetpoint.nl

Reageer op dit artikel