artikel

Het bestaat nog!

bouwbreed Premium

Wat bedrijven succesvol maakt, zit maar al te vaak in kleine dingen. Nou ja, klein. De dingen eenvoudig maken en direct doen, lijkt er al meer op. Zo werd ik aan het einde van een minisymposium over co-makership direct aangesproken door twee bekenden. “Binnenkort hebben we onze stafbijeenkomst en we dachten, dit is een leuke […]

Wat bedrijven succesvol maakt, zit maar al te vaak in kleine dingen. Nou ja, klein. De dingen eenvoudig maken en direct doen, lijkt er al meer op. Zo werd ik aan het einde van een minisymposium over co-makership direct aangesproken door twee bekenden. “Binnenkort hebben we onze stafbijeenkomst en we dachten, dit is een leuke werkvorm, ook voor ons. Alleen de ochtend, moet lukken.” Oeps, probleem – volle agenda. “Mag het ook mijn collega zijn?” Domme vraag, natuurlijk. Want die man laat nooit los wat hij in zijn hoofd heeft én beschikt over effectieve manieren om dat voor elkaar te krijgen. “Kijk maar, ik reken erop dat jij wel een oplossing vindt.” En de bal ligt bij mij.

Het lukt; wat niet kan is immers nog nooit gebeurd. Het bedrijf en de mensen zijn écht leuk om mee te werken; je voelt je welkom en het gaat altijd ergens over. Ideeën pakken ze met beide handen op, ze maken ze beter en brengen ze meteen in de praktijk. Wat kun je je meer wensen. Een halve dag, een groep van 25 man die resultaat wil zien. Dat kan niet bij praten blijven. Er moet wel wat liggen; transpiratie scoort daar net zo hoog als inspiratie. Niet getreurd, kort schakelen kan. Een telefoontje van tien minuten. “Ik heb een idee, ietsje anders dan we gedaan hebben met meer concrete output, ongeveer zo, is dat oké.” Tuurlijk, doe maar. Dat heet vertrouwen.

Laat op de avond arriveer ik op locatie. De hele groep met elkaar in gesprek. Eentje zit wat verder weg op een bankje. Navraag leert dat hij daar goed zit. “Maar laat hem vooral daar, want hij heeft te veel gedronken.” Groepscorrectie is eigenlijk eenvoudig. Het gesprek is geanimeerd; betrokkenheid bij elkaar, bij het werk én bij de organisatie is hoog. De volgende ochtend stipt op tijd, ongeacht hoe laat het gisteravond is geworden. Hoog tempo, goede gesprekken; niet altijd gemakkelijk maar dat hoeft ook niet.

Succesprincipes: eenvoudig, eerlijk én (h)echt! Kansen verzilveren; zo noemen zij dat! De quick winis er een voor iedereen; open staan voor de ander, je problemen delen, dan komt de oplossing vanzelf!

Directeur/eigenaar Targetpoint

Angela.vandeLoo@targetpoint.nl

Reageer op dit artikel