artikel

Zij zal wel gek zijn

bouwbreed

Het aantal bouwgeschillen was vorig jaar weer groter dan in het voorgaande jaar. Steeds vaker lopen bouwprocessen uit op knallende ruzies en onoverbrugbare meningsverschillen. De vechtende partijen houden vast aan hun vermeende gelijk en zoeken een uitweg in rechterlijke tussenkomst of minnelijke arbitrage. Zo wordt na afloop van een bouwproject door de ruziënde partijen veel […]

Het aantal bouwgeschillen was vorig jaar weer groter dan in het voorgaande jaar. Steeds vaker lopen bouwprocessen uit op knallende ruzies en onoverbrugbare meningsverschillen. De vechtende partijen houden vast aan hun vermeende gelijk en zoeken een uitweg in rechterlijke tussenkomst of minnelijke arbitrage. Zo wordt na afloop van een bouwproject door de ruziënde partijen veel aandacht aan elkaar besteed, die zij in de voorafgaande ontwerp- en bouwfasen niet voor elkaar over hadden. Als bouwpartners elkaar voor de laagste prijs gevonden hebben, levert dat meestal geen warme relaties op. Zodra er ook maar iets fout gaat, is de boot aan. Geconstateerde tekortkomingen in het bouwproduct worden aan alles en iedereen verweten, maar zeker niet aan de eigen inzet. Zolang alle partijen vasthouden aan het eigen gelijk, is voor een oplossing geen ruimte. Met een beroep op voorwaarden en voorschriften worden stellingen betrokken. Met inschakeling van advocaten en bouwjuristen worden juridische veldslagen geleverd. Daar zit een hoog prijskaartje aan, maar het voorgestane schadeverhaal verzacht de pijn. Veel bouwcontracten leiden tot bouwconflicten. Waarom laten we dit gebeuren? In het voortraject is geen of weinig aandacht aan de samenwerkingscompetenties van de bouwpartners besteed. Dat vormt een schil contrast met de weinig vleiende aandacht in het natraject. In een juridische sfeer wordt alles op scherp gezet. Dan zijn we vooral bezig om het slechtste uit de ander naar boven te halen. In een precontractuele fase heerst een andere sfeer. Dan halen we het beste bij elkaar naar boven. Dan leren we elkaars belang waarderen. Elkaars percepties kennen. Elkaars verwachtingen delen. Dat levert een enorme winst op voor het bouwproces. Een beter bouwproces leidt tot een hoogwaardiger bouwproduct en een grotere tevredenheid bij de klant. Het brengt ook meer plezierige verhoudingen met zich mee en het vergroot de voldoening in het werk. Toch zitten we eerder bij de rechter met een geschil dan bij een coach met een kick off-meeting. Een project-start upkost immers geld. Zo haakte een binnenhuisarchitect af bij een brainstorm over de ontwikkeling van een nieuw schoolgebouw. Zij zal wel gek zijn. Zomaar een dagdeel besteden aan een vrijblijvende uitwisseling van ervaring en expertise. Daar beginnen we niet aan. Dat kost geld. Zolang we elkaar in de ontwerpfase voor de voeten lopen, zullen we na de oplevering over elkaar heen blijven buitelen. Als je niet in het voortraject investeert, krijg je na de oplevering de rekening gepresenteerd.

Directeur Centrum voor Innovatie van de Bouwkolom (CIB), Zeist

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels