artikel

Verleid koper met technisch vernuft

bouwbreed

Technische snufjes kunnen in de autobranche consumenten over de streep trekken om voor een bepaald model te kiezen. Domotica kan dit onderscheid ook maken in de woningmarkt, vindt Maurice van Sante.

Technische snufjes kunnen in de autobranche consumenten over de streep trekken om voor een bepaald model te kiezen. Domotica kan dit onderscheid ook maken in de woningmarkt, vindt Maurice van Sante.

In een nieuwbouwhuis kunnen technische snufjes het verschil maken voor een consument om wel of niet tot aankoop over te gaan. Een consument die een nieuwe auto koopt, wordt verleid met allerlei innovatieve gadgets. Ook in de nieuwbouw is dit mogelijk. Bijvoorbeeld het automatisch sluiten van de achterdeur bij het op slot doen van de voordeur. Vooral bij de huidige kwakkelende woningverkoop kan dit nieuwbouw upgraden en een streepje voor geven op bestaande bouw.

Traag

De invoering van elektronische voorzieningen in woningen blijft zich echter traag ontwikkelen. Uit onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat slechts een kwart van de installatiebedrijven dit ziet als een belangrijke groeimarkt voor de komende jaren. Jarenlang werden nieuwbouwwoningen als zoete broodjes verkocht. Ontwikkelaars besteedden weinig aandacht aan de wensen van de klant. De recessie heeft daar echter verandering in gebracht. Zowel de verkoop van bestaande als nieuwe woningen ligt momenteel op een laag niveau. Op Funda staan momenteel meer dan 200.000 bestaande woningen te koop: een enorm aanbod. Deze woningen hoeven niet van een tekening gekocht te worden en komen vaak binnen afzienbare tijd vrij. Hoe zorg je er als projectontwikkelaar nu voor dat de woonconsument toch voor jouw nieuwbouwwoning kiest waarbij vaak de sleutel pas anderhalf jaar na aankoop overhandigd wordt? Technische snufjes, bekend onder de naam domotica, kunnen hier de potentiële koper verleiden. Te denken valt aan centrale deurvergrendeling, automatisch sluitende ramen bij regen en via de mobiele telefoon de oven voorverwarmen. Nieuwbouw kan hiermee relatief eenvoudig worden uitgevoerd en zo duidelijk meerwaarde geven ten opzichte van bestaande bouw. Domoticasystemen worden momenteel echter vooral in dure villa’s en in huurwoningen voor senioren toegepast. Veel ouderen willen zelfstandig blijven wonen en zoeken alternatieven voor het bejaardenhuis. Een spreekluisterverbinding en een oproepsysteem met een zorginstelling, de aanwezigheid van bewegingssensoren en automatische licht aan- en uitschakeling kunnen dit mogelijk maken. Domotica vergroot het leefcomfort van ouderen en verlicht de zorgbehoefte. In het omvangrijke middensegment is domotica echter nog een vrij onbekend fenomeen maar kan daar juist als extra verkooptool gebruikt worden. Technische snufjes kunnen in de autobranche consumenten over de streep trekken om voor een bepaald model te kiezen. Nieuwe gadgets maken in auto’s ook een duidelijk verschil tussen tweedehands en nieuw.

Onvoldoende ruimte

Consumenten besteden in hun auto duizenden euro’s aan op afstand bedienbare deurontgrendelaars, navigatie-, audio- en veiligheidssys­temen. Domotica kan dit onderscheid ook maken in de woningmarkt. Het past echter dikwijls niet in de seriebouw, waar de architect vaak niet op de hoogte is van de vele mogelijkheden en de (hoofd-) aan- nemer in belangrijke mate bepaalt wat er gebeurt. De installateur krijgt zo nog onvoldoende ruimte om de wensen van de klant uit te voeren. Domotica kan voor een consument ook het verschil maken om te kiezen voor een nieuwbouwwoning.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels