artikel

‘Waar wordt zij wild van?’

bouwbreed

Als columnist mag je chargeren en een uitgebreide uiteenzetting van alle nuances in een discussie is het laatste waar de lezer op zit te wachten, maar toegegeven, vorige keer was ik echt te kortzichtig. In mijn vorige column gaf ik opdrachtgevers namelijk de volledige schuld van het onbegrip tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Dit nadat ik […]

Als columnist mag je chargeren en een uitgebreide uiteenzetting van alle nuances in een discussie is het laatste waar de lezer op zit te wachten, maar toegegeven, vorige keer was ik echt te kortzichtig. In mijn vorige column gaf ik opdrachtgevers namelijk de volledige schuld van het onbegrip tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Dit nadat ik dit aan den lijve had ondervonden in een elektronicazaak bij de aankoop van een laptop. Echter, na nadere analyse ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet alleen de gebrekkige informatieverstrekking van opdrachtgevers is die de mismatch tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer voedt. Voor een belangrijk deel ligt dit ook aan het ‘kunnen begrijpen’ van de opdrachtgever. Dat ‘kunnen begrijpen’ hoeft zich niet alleen te stoelen op de informatie die de opdrachtgever wel beschikbaar stelt, het gaat ook om inlevingsvermogen. Verplaatsen in de opdrachtgever “waar wordt zij wild van?” en vooral ook “waar krijgt zij slapeloze nachten van”. Wederom in een elektronicazaak realiseerde ik me het belang hiervan. Nadat ik een verkoper – met een werkelijk meelijwekkend gebrek aan inlevingsvermogen –vroeg wat het prijsverschil verklaart tussen een led-tv en een lcd-tv, antwoordde hij dat de één werkt met led-lampjes, de ander met lcd. Hoewel deze meneer feitelijk niets verkeerds zegt, had een goede verkoper (lees: opdrachtnemer) kunnen aanvoelen dat ik niet naar een dergelijk antwoord op zoek was. Exemplarisch voor wat er vaak in aanbestedingen gebeurt, er wordt niet stilgestaan bij de daadwerkelijke uitvraag. Naar mijn mening zou elk tenderteam twee vragen centraal moeten stellen:

1) Wat wil de opdrachtgever, wat is zijn doel?

2) Waar loopt de opdrachtgever tegen aan, welke risico’s loopt hij?

Als de opdrachtgever vervolgens zorgt voor toereikende informatievoorziening, profiteert heel Nederland van een gebouwde omgeving die beter in onze behoefte voorziet terwijl dat per saldo minder geld kost. Problem solved!Zo makkelijk? Nee, natuurlijk niet, maar chargeren mag als columnist… En nu, aan de slag!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels