artikel

Gww innoveert meer dan overige bouwers

bouwbreed

Gww-bedrijven zijn innovatiever dan ondernemingen in de b&u. Dat blijkt uit een studie van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB).

Een derde van de bouwbedrijven wordt door het EIB gezien als (enigszins) innovatief. Slechts 2 procent van de bedrijven is op alle acht door EIB onderscheiden punten innovatief te noemen. Het hebben van maar één innovatief kenmerk komt bij de meeste bouwbedrijven (26 procent) voor.

Als innovatief wordt onder meer gezien: het meten van klanttevredenheid (en met die resultaten wat doen); ongevraagd aanbiedingen doen bij opdrachtgevers; een innovatiebeleid op papier zetten; een lange planhorizon hebben.

Vooral bouwbedrijven die de klanttevredenheid volgen, scoren goed. Ook arbeidsproductiviteit hangt sterk samen met innovatie.

Dat gww-bedrijven innovatiever zijn dan de rest van de bouw vindt EIB-onderzoeker Frits Jansen opmerkelijk. “Bij de gww-sector verwacht je stevige prijsconcurrentie en lage marges, en daardoor weinig ruimte voor innovatie. Terwijl in de b&u-sector het werken in bouwteamverband veel belangrijker is. Je mag dan aannemen dat innovatie bij b&u-bedrijven meer wordt gewaardeerd.” Jansen en mede-onderzoeker Arno van der Vlist kunnen de onderzoeksresultaten niet helemaal verklaren. Mogelijk dat opdrachtgevers als Rijkswaterstaat en ProRail de onderzoeksresultaten kleuren. Jansen bevestigt: “De rol van de opdrachtgever is heel belangrijk bij vernieuwing.”

Aanbesteden

Opvallend is ook dat de vorm van aanbesteden geen invloed heeft op innovatie. “Je hoort veel dat openbaar aanbesteden innovatie zou remmen. Maar we hebben in het onderzoek niet kunnen aantonen dat openbaar aanbesteden leidt tot minder innovatie”, aldus de EIB-onderzoeker. Vooral in de gww-markt wordt openbaar aanbesteed.

Innovatieve bedrijven zijn volgens het onderzoek niet per se winstgevender. “Wel is het zo dat als een bouwbedrijf langere tijd innoverend bezig is, dat op langere termijn meer winstgevendheid tot gevolg heeft; het heeft een duurzaam effect op het resultaat en het rendement.”

Voor het onderzoek bekeek het EIB de jaarrekeningen (2004-2007) van tweehonderd bouwbedrijven en legde die naast resultaten van een eerder innovatieonderzoek. Of innovatie in crisistijd loont, kan Janssen daarom niet zeggen. “Het zou interessant zijn om dat te onderzoeken.”

Niet alle bedrijven die zich als innovatief profileren zijn overigens in werkelijkheid innovatief, merkt Jansen op. “Voor grote bedrijven is het profileren van zichzelf als innovatieve onderneming een middel om nieuwe mensen aan te trekken, ook als het niet echt tot opdrachten leidt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels