artikel

Geef aandacht aan sollicitant volop in beweging

bouwbreed

De arbeidsmarkt is volop in beweging. Elke vacature levert honderd belangstellenden op en daarnaast ontvangen bedrijven wekelijks vele open sollicitaties. Recruiters zijn overdonderd, niet blij en weten eigenlijk niet goed wat ze hiermee aan moeten. Dat is een gemiste kans, volgens Walrick van Belkom. Niets zo permanent als verandering: we weten allemaal dat tussen nu […]

De arbeidsmarkt is volop in beweging. Elke vacature levert honderd belangstellenden op en daarnaast ontvangen bedrijven wekelijks vele open sollicitaties. Recruiters zijn overdonderd, niet blij en weten eigenlijk niet goed wat ze hiermee aan moeten. Dat is een gemiste kans, volgens Walrick van Belkom.

Niets zo permanent als verandering: we weten allemaal dat tussen nu en drie jaar de arbeidsmarkt weer volledig op slot komt te zitten vanwege schaarste aan personeel. Er stromen minder mensen onze sector in, afgeschrikt door verhalen over crisis in de bouw. Leerlingbouwplaatsen zijn ongeveer weggevaagd. Daarbij komt dat er een golf van al bijna gepensioneerden is; vaak de vakmensen waar we zo’n behoefte aan hebben worden in de komende jaren gepensioneerd. Tenslotte: we bouwen en renoveren nu veel minder woningen en kantoren, maar de behoefte aan ruimte is echt niet weg. Misschien niet zo gericht op kwantiteit als vroeger, maar over een paar jaar hebben we gewoon weer keihard heel veel mensen nodig.

Simpele maatregelen

Juist nu kun je laten zien wat je als bedrijf waard bent. Zoveel belangstellenden nu, betekent een gratis markt voor later, mits men er op een juiste manier mee omgaat. En dat kan vrij eenvoudig; uit een overvloed aan simpele maatregelen noemen we er een paar:

Cv’s beoordelen vraagt om inlevend vermogen. Het is vooral tussen de regels door lezen. Teksten over taken, functies en werkzaamheden zijn meestal dezelfde. Alleen de context (type, omvang en soort bedrijf) verschillen, maar ook de verlangens en ambities van sollicitanten. Daar kan je veel mee doen. Geef iemand bijvoorbeeld tips waardoor zijn cv beter (en voor jou als organisatie interessanter) gaat worden voor de toekomst; de recruiter als loopbaanadviseur. Geef aan dat een afwijzing een tijdelijk oordeel is: wie weet is de situatie over twee jaar geheel anders. Geef de mogelijkheid om later nog eens te reageren. Dat alles is goed voor de sollicitanten, maar ook voor het bedrijf, want deze mensen zijn later eerder geneigd bij jou terug te komen.

Een boeiende website zorgt voor een goede toegang van bedrijven richting de arbeidsmarkt. Maar websites mogen niet vervelen. Verander ze minstens elk kwartaal, laat ze meegroeien met je organisatie. Dit zorgt absoluut voor frequenter bezoek.

Draag belangrijke interne veranderingen op het personele vlak uit, ook via de website. Concrete gegevens over interne doorstroming, ontwikkelingsmogelijkheden, variabele beloning, duurzaamheid en het nieuwe werken zijn daarvan voorbeelden. Vandaag een gewilde werkgever, wil helemaal niet zeggen dat dit morgen ook zo is. Over een paar jaar is het weer bikkelen op de arbeidsmarkt en moet je weer enorm je best doen om de goede mensen te binden, boeien en werven.

Het nationaal dictee, de landelijke IQ-test en verschillende kennis-quizzen op de televisie scoren hoog. Het deelnemen aan allerlei testen is hot en niet alleen om te zien waar men staat, maar juist om er van te leren. Deze intellectuele honger naar ontwikkeling en nieuwsgierigheid naar waar men staat, is heel goed te gebruiken op de eigen website. Er zijn zoveel leuke testjes voorhanden die de gebruiker aan het denken zetten en interactief zijn toe te passen. Creativiteit (het out of the box denken) kan geprikkeld worden, ruimtelijk inzicht en analytisch vermogen kunnen getest worden, maar ook thema’s zoals integriteit en cultuur van de organisatie kunnen belangstellenden aan het denken zetten. Met deze testen laat je zien waar je als organisatie voor staat en wat je als organisatie belangrijk vindt.

Kern

Eigenlijk is dit de kern van het verhaal; ‘alles dat je aandacht geeft dat groeit’ is een bekend spreekwoord. Een afstandelijke afwijzing werkt anders door dan een aandachtige. Wat is er op tegen om een sollicitant zich welkom te laten voelen en te informeren hoe tegen zijn cv wordt aangekeken, wat je met zijn sollicitatie gaat doen en binnen welke termijn je met een antwoord terugkomt. Binnen een week zou toch heel normaal moeten zijn. Hoeveel moeite is het om, met het oog op de toekomst, nu net even wat slimmer en aandachtiger te zijn dan anderen. Dus ga niet mee in de gemakzucht, nonchalance en arrogantie van een tijdelijk ruime arbeidsmarkt, maar investeer nu alvast in de arbeidsmarkt van morgen.

Dubbel W Consultancy

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels