artikel

Vier generaties

bouwbreed

We leven in hetzelfde straatje; we tappen uit een ander vaatje. Niet eerder zaten we met vier generaties tegelijk op de werkvloer. Dat geeft een bijzondere dynamiek. En verwarring, als we niet oppassen. Ons basisuitgangspunten of waarden verschillen immers sterk. Thuis hebben we dat aan tafel. “Kunnen ze geen boek lezen”, aldus het commentaar van […]

We leven in hetzelfde straatje; we tappen uit een ander vaatje. Niet eerder zaten we met vier generaties tegelijk op de werkvloer. Dat geeft een bijzondere dynamiek. En verwarring, als we niet oppassen. Ons basisuitgangspunten of waarden verschillen immers sterk.

Thuis hebben we dat aan tafel. “Kunnen ze geen boek lezen”, aldus het commentaar van de 69-jarige babyboomer. “Welke bijdrage lever jij aan de samenleving?”de directe vraag van de zeventienjarige Einsteiner. “Grow up,de drumband komt niet elke dag langs”, het cynische commentaar van de lost generation vrouw (51) op de behoefte aan afwisseling, waardering en eigenheid van de Generatie Y-dochters. Die op hun beurt niet begrijpen dat ‘het druk hebben’ betekent dat je voldoening put uit het werk, waar je volledig in opgaat.

Hoe zit dat op het werk? Zijn papa-dagen gewoon in je organisatie? Wil je thuis werken als dat zo uitkomt? Lever je output en resultaat of houd je vast aan het systeem? Is samenwerken leuk of lastig? Heb je hiërarchie nodig om invloed te kunnen uitoefenen? Is je iPad een hebbeding waarmee je je onderscheidt of een verlengstuk van jezelf? En vertrouwen een toverwoord? Babyboomers maken langzaam maar zeker plaats. Hun waarden ook? Structureren, draagvlak creëren en duidelijk gezag uitdragen; waar is dit nog echt belangrijk? De verloren generatie (X) neemt het stokje over. Zij hebben vroeg in hun leven geleerd zich aan te passen. Er was immers geen werk. Realistisch, flexibel en zelfredzaam. Zou het toeval zijn, dat op dezelfde eigenschappen ook nu weer een beroep wordt gedaan? Integer, zelfverzekerd, optimistisch en op zoek naar concrete resultaten; de waarden van de generatie na hen (Y). Gewend aan een gunstige start en verslaafd aan persoonlijke ontwikkeling. En opgestuwd door de Einsteiners; met hun verzet tegen sturing, vermogen tot multi-tasking en gebrek aan ontzag voor gezag, functie of positie.

Geen wonder dat hiërarchisch leiderschap uit de tijd raakt. Louter voordeel voor jezelf halen is dom. Steeds meer willen we verbinding en voordeel voor alle partijen. Van ik naar wij. Botst dit in je bedrijf? Of weten jullie de voordelen samen te smeden?

Directeur/eigenaar Targetpoint

Angela.vandeLoo@targetpoint.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels