artikel

Commentaar / Minder

bouwbreed Premium

Goed, de crisis was nog niet begonnen en de stemming op de huizenmarkt was nog tegen het euforische aan. In dat licht is het dus ook niet zo vreemd dat bouwers, installateurs, energiebedrijven, corporaties en de rijksoverheid de handen ineensloegen en gezamenlijk gingen verkondigen dat de bestaande bouw energiezuiniger kon en moest. Minstens 30 procent […]

Goed, de crisis was nog niet begonnen en de stemming op de huizenmarkt was nog tegen het euforische aan. In dat licht is het dus ook niet zo vreemd dat bouwers, installateurs, energiebedrijven, corporaties en de rijksoverheid de handen ineensloegen en gezamenlijk gingen verkondigen dat de bestaande bouw energiezuiniger kon en moest. Minstens 30 procent zuiniger in 2020, was het einddoel. Nu even investeren en al binnen zes jaar de vruchten plukken van een zuiniger huis, was de boodschap. En iedereen zou er beter van worden. Huiseigenaren waren minder kwijt aan stookkosten, bouwers en installateurs kregen extra werk. Kortom: meer met minder. Maar de wereld is veranderd. Krap vier jaar na de jubelpresentatie van Uneto-VNI, Bouwend Nederland, EnergieNed, Aedes en VROM, zijn vier van de vijffounding fathers een stuk minder positief. Aedes wil het liefst stoppen met Meer met Minder, Bouwend Nederland vindt de overleggen met al die partijen energieslurpend (!), EnergiedNed is teleurgesteld, Uneto-VNI vindt het veel te langzaam gaan. De vier hebben een punt: ondanks de verplichting om bij de verkoop van een woning een energielabel te overleggen, blijft dat tot op heden een dode letter. Terecht roepen Marcel Engels en Elco Brinkman dat het energielabel minder vrijblijvend zou moeten zijn. Alleen dan kunnen particuliere woningbezitters met lichte dwang worden aangezet tot het energiezuiniger maken van hun huis. De suggestie van Brinkman om duidelijke normen te stellen, is ook een goede: alle gebouwen in 2015 ten minste energielabel D, in 2020 verplicht label C. Dat kan worden gestimuleerd of zelfs afgedwongen met fiscale maatregelen. Zoals op de weg al veel langer gebeurd. Daar vindt iedereen het normaal dat een vervuilende auto meer kost dan een schone. Waarom niet eenzelfde gedachtengang bij wonen? Den Haag verliest zich tegenwoordig in details over epc- en Rc-waarden. Dat kan de bouw prima zelf. Van politici verwachten we visie. Niets meer, maar ook niets minder.

Reageer op dit artikel