artikel

Trots en passie

bouwbreed Premium

Naar aanleiding van een uitnodiging voor de taskgroup branding van Vernieuwing Bouw vroeg ik mij af hoe de bouwbranche zich presenteert aan de buitenwacht.

Als relatieve buitenstaander valt het mij op dat ik bijna geen positieve verhalen lees over de bouw. Dan bedoel ik natuurlijk niet in de vakbladen, want preken voor eigen parochie kunnen we allemaal.Neem de Noord-Zuidlijn. Dat is als je de mainstream media leest een megalomaan project dat uit de bocht vliegt door technische en financiële tegenvallers.

Discussies in de politiek en in de kroeg gaan eerder over wat fout gaat dan wat het oplevert. Bijkomend nadeel is dat het in Nederland nu al zover gaat, dat datgene wat in de kroeg wordt besproken van invloed is op de politiek en al lang niet meer andersom.

Met een andere bril op zou je de Noord-Zuidlijn ook kunnen presenteren als de nieuwe deltawerken. Een groots, ongeëvenaard, innovatief project en de Nederlandse bouwbranche nemen weer eens het voortouw!

Kijk, dat klinkt opeens heel anders.

Wil je als branche passie en trots uitstralen, ik neem aan dat we dat willen (ook al om de gevolgen van de vergrijzing tegen te gaan), kun je met een bak geld een mooie campagne lanceren. Op zich makkelijk te realiseren maar zoals men in Amerika zegt: You can talk the talk, but can you walk the walk?

Verkondigen dat we allemaal zo goed bezig zijn, werkt niet. Daar weten de Europese ministers van Financiën alles van. Als je wilt uitstralen dat je als bouwbranche wat te bieden hebt aan de samenleving en aan potentiële werknemers, dan zal je je daar ook altijd en in alle geledingen naar dienen te gedragen. De eerste stap is oprechte trots en passie tonen voor waar je voor staat.

Stap dus af van de calvinistische, bijna onderdanige manier van denken, en toon die trots en passie! Op de werkvloer, bij klanten, aan opdrachtgevers en aan je kinderen.

Je kunt niet verwachten dat men graag deel uit wil maken van je familie als je zelf niet uitstraalt dat deze familie de moeite waard is om er deel van uit te maken.

Zoals Michael Jackson al zong: I am starting with the man in the mirror…. And no message could have been any clearer.

Sjaak Schouteren

Marketing- en communicatieadviseur Cunningham Lindsey

Voorzitter De NieuwBouw en oprichter Young InSurance

sschouteren@cl-nl.com

Reageer op dit artikel