artikel

Tiller moet rugklachten door tillen voorkomen

bouwbreed Premium

Lasten die meer wegen dan 23 kilo mogen van de wetgever niet zonder hulpmiddelen worden getild. Die beperking moet onder meer rugklachten voorkomen. “Maar veelvuldig het wettelijke maximum tillen leidt ook tot rugklachten, ongelukken, ziekteverzuim en arbeidsuitval”, vindt Herman van der Helm. De Haagse ondernemer zegt met de Tiller een goed hulpmiddel te hebben ontwikkeld.

De Tiller is een soort elektrische steekwagen. Het is het antwoord op twintig jaar rugklachten, legt Van der Helm uit. Van de tilhulp zijn drie modellen gebouwd. “De eerste was een echt proefmodel dat niet werkte. De tweede deed uiteindelijk wel wat.” De bevindingen zijn verwerkt in het derde model. Matador, fabrikant van onder meer kruiwagens, maakt van deze uitvoering een handelsmodel en verdeelt de tilhulp op de markt. De kruiwagenfabrikant kon de productie makkelijk inpassen in zijn fabricageproces.

De Tiller werkt als een gewone steekwagen, legt Van der Helm uit. De vork wordt onder de last geschoven en brengt die elektrisch op hoogte. Zodra de last omhoog gaat worden de wielen vergrendeld. De gebruiker kan de tilhulp zo makkelijk in balans houden. De grendels drijven vervolgens ook de wielen van de beladen Tiller aan. De gebruiker kan de last dan zonder al te grote krachtsinspanning verplaatsen. Op de bestemming aangekomen wordt de last elektrisch neergelaten en van de vork geschoven.

Van der Helm biedt voor de Tiller uiteenlopende hulpstukken aan om specifieke lasten te heffen. Eén daarvan is specifiek bedoeld voor de glaszetterij en de afbouw. Een constructie met twee zuignappen helpt onder meer vensterruiten en glazen scheidingswanden te verplaatsen. Aan het hulpstuk zijn twee haakse wielen gemonteerd waarmee de last ook zijwaarts kan worden verplaatst. Voor het verplaatsen van producten uit ijzerhoudend metaal levert Van der Helm een magnetisch hulpstuk.

De Tiller heft maximaal 75 kilo. Met volgeladen accu’s kan de tilhulp ruim 500 keer een last heffen. De accu’s kunnen tussentijds worden geladen met een laadapparaat dat in een vrachtwagen of een bestelbus kan worden gemonteerd. De tilhulp weegt van zichzelf 42 kilo. De gebruiker ondervindt daar geen last van. Net als een Kooiaap zet de tilhulp zichzelf in de vrachtwagen of de bestelbus.

Van der Helm demonstreert de Tiller van 11 tot en met 13 oktober op de Bouwrelatiedagen in Hardenberg op de stand van Matador/Probin.

Reageer op dit artikel