artikel

Innovaties bij Rijkswaterstaat kansrijker

bouwbreed

Innovaties dringen te langzaam door bij Rijkswaterstaat, terwijl de opdrachtgever juist wel wíl profiteren van vernieuwing bij marktpartijen. Projectmanager Ben Spiering houdt daarom grote zolderopruiming bij de dienst om vastgelopen innovaties vlot te trekken en knelpunten op te lossen.

“Als één punt in de voorfase wordt vergeten, lijken innovaties onherroepelijk te stranden en nog maar lastig tot uitvoering komen”, constateert de innovatiemanager. Vandaag, op de grootschalige innovatie-estafette in Rotterdam waar meer dan 2000 mensen op afkomen, zal hij de aftrap geven voor de grote zolderopruiming op het gebied van innovaties. Tijd voor grote schoonmaak en een frisse start. Doel is de mislukkingskans voor innovaties bij Rijkswaterstaat te verkleinen en meer en sneller uitvindingen tot uitvoering te laten komen.

Spiering gaat inventariseren welke innovaties nog waar op de plank liggen en wil er concreet mee aan de slag. Minimaal even lastig blijkt het om succesvol uitgevoerde experimenten breder uit te rollen.

De belangrijkste opgave is om een vinger te krijgen achter het moment waarop innovaties stuklopen: “Ligt het aan onze organisatie, onze inkoopstrategie, aan de cultuur of aan een combinatie daarvan.” Daarvoor zal hij ook zijn oor te luisteren leggen bij innovatieve marktpartijen.

Na de inventarisatie is het de bedoeling eventuele obstakels op te ruimen en knelpunten op te lossen. Spiering is ook van plan te leren van innovaties die wel met succes doordrongen, zoals de Zandmotor, 5xA2, de tunnel Sytwende en W4. Maar de indruk leeft dat een veelvoud van ideeën, goede suggesties en uitvindingen ligt te verstoffen in bureaulades.

Spiering kent de klacht van marktpartijen dat het soms wel heel lang duurt voordat een innovatie voet aan de grond krijgt. Dura Vermeer bijvoorbeeld kreeg precies twee jaar geleden de publieksprijs bij de innovatie-estafette voor luminumpave. Afgelopen donderdagnacht is het reflecterende asfalt daadwerkelijk aangelegd op de A35 bij Hengelo. “Twee jaar lijkt traag, maar er is een kans voorbij gegaan bij de A2-landtunnel. Dan was het idee binnen een jaar tot uitvoering gekomen en dat is echt snel voor Rijkswaterstaat”, nuanceert innovatiemanager Robert Naus van Dura Vermeer.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels