artikel

Opstartprobleempjes

bouwbreed Premium

Zo vlak na de vakantie krijgen de Nederlandse wegen weer last van opstartproblemen, en ook de bijbehorende discussiecyclus in de Tweede Kamer komt op gang. Files, kilometerheffingen, verkeersveiligheid. Deze keer is specifiek het inhaalverbod voor vrachtwagens aan de beurt. Een inhaalverbod leidt volgens Charlie ‘Lease-electoraat’ Aptroot van de VVD tot een betere doorstroming, en daarbovenop […]

Zo vlak na de vakantie krijgen de Nederlandse wegen weer last van opstartproblemen, en ook de bijbehorende discussiecyclus in de Tweede Kamer komt op gang. Files, kilometerheffingen, verkeersveiligheid. Deze keer is specifiek het inhaalverbod voor vrachtwagens aan de beurt. Een inhaalverbod leidt volgens Charlie ‘Lease-electoraat’ Aptroot van de VVD tot een betere doorstroming, en daarbovenop een betere verkeersveiligheid. Een goed in de mond liggende maatregel, die tot felle reacties leidt (zowel positief als negatief). De weblog van Koos ‘De verkeershandhaver’ Spee valt me daarbij het meest op. Hij schrijft dat dhr. Aptroot de plank volledig misslaat en is van mening dat een inhaalverbod niets te maken heeft met verkeersveiligheid. De doorjakkerende, niet-anticiperende personenautomobilist (de VVD-stemmer) is degene die de schuld krijgt. Jammer vind ik het dat in deze politieke steekspelletjes de feitelijke discussie wordt vermeden. Stellingen worden geheel populistisch onderbouwd met de frustratie van een gemiddelde automobilist of vingerwijzen naar het electoraat van de tegenstander. Een probleemwolk met zoveel verschillende omstandigheden, biedt aan iedere woordmusketier de mogelijkheid zijn eigen punt te onderstrepen, zonder op zoek te zijn naar een gezamenlijke oplossing. In mijn optiek draait het allemaal om homogeniteit. De discussie in kwestie kan gevoerd worden omdat we in Nederland voor iedereen een eigen regeltje lijken te hebben. Caravans die niet harder mogen dan 80 en kunnen dan 70, een stukje met 130 doorknallen op de A2, dan weer 80 op de A10. Om nog maar niet te spreken over de stukjes Belgische infrastructuur in Nederland waar je opeens maar 90 mag. Alleen als we echt niets anders meer kunnen verzinnen, mag je 120. Om in zo’n context alle snelweggebruikers te stimuleren op eenzelfde manier te rijden is een behoorlijke uitdaging, zeker als je de ‘ander’ de schuldige vindt. Dat de ideeën van Spee en Aptroot elkaar versterken en aanvullen wordt niet gesignaleerd. Nederland is zo druk bezig met de verschillen onderstrepen tussen doelgroepen, dat synergie niet eens wordt gezien, al ram je er met een kop-staart botsing tegenaan

Kritieke Waarde

Reageer op dit artikel