artikel

Na crisis komt zonneschijn

bouwbreed Premium

Het zal misschien door het slechte zomerweer komen, of door de financiële perikelen, of door de sociale onrust in een aantal landen. Maar ook de berichten over de bouw waren niet al te zonnig deze zomer.

Als je deze krant er de afgelopen maand op naslaat dan lees je onder andere over slechte vooruitzichten, langer openstaande facturen, sterk teruglopende aantallen vacatures, winstwaarschuwingen, noodkredieten en ga zo maar door. Er waren ook wel goede berichten maar het hield niet over deze zomer. En dan dat troosteloze weer buiten. Je zou er haast treurig van worden. Dan de bouw. Volgens velen ook om treurig van te worden. De bouw wordt dan vaak gegeneraliseerd tot conservatief, star en inefficiënt. Het zal je gezegd worden. Dan wordt eraan vastgeknoopt dat een ‘veranderslag’, een ‘transitie’, een ‘cultuuromslag’ nodig is. Want de veranderingen in de bouw zouden te langzaam gaan. En waarom lukt het dan niet om te versnellen. Doorgeslagen projectdenken, hoge mate aan fragmentatie door veel uit te besteden, veel losse en relatief kleine partijen met hun eigen specialismen. Kortom structuurproblemen. Door die slim op te lossen kom je al een heel eind in de richting. Maar het gaat pas echt opschieten als ook de factor mens wordt meegenomen. Dan heb je aan de bouw een goede. De sector drijft op gedreven en initiatiefrijke professionals van directiekamer tot bouwplaats, van architect tot vaklui. Om verandering te bereiken gaat het om mobilisatie van motivatie en innovatie, enthousiasme en kennis. Als organisaties en structuren daarop ingericht zijn en dat stimuleren dan kan het hard gaan en ontlok je succes. Kijk maar eens naar een club zoals Google. Het zit in de genen en is niet weg door een slechte zomer of een financiële dip. Het ligt er ook maar aan hoe je de zaken bekijkt. Voor sommige bedrijven is de crisis juist een tijd om vooruit te kijken, te investeren, processen aan te pakken, nieuwe markten aan te boren, en aantrekkelijk te worden voor nieuwe, jonge werknemers. Als de markt dan vroeg of laat weer aantrekt ben je er klaar voor. Want na crisis komt zonneschijn.

Ruben Vrijhoef, TU Delft.

Dit is de laatste column van gastcolumnist Ruben Vrijhoef. Met ingang van volgende week verschijnen de reguliere columnisten weer op deze plek.

Reageer op dit artikel