artikel

Vernieuwingsbranche

bouwbreed Premium

Wie regelmatig deze krant leest, zou niet om de conclusie heen moeten kunnen: de bouw vernieuwt. Ook op deze pagina wordt regelmatig verslag gedaan van de grote omslag die de branche heeft gemaakt, en aan het maken is. Maar wat hebben zeven jaar Regieraad, Vernieuwing Bouw en veel andere initiatieven nu concreet opgeleverd? Bitter weinig. […]

Wie regelmatig deze krant leest, zou niet om de conclusie heen moeten kunnen: de bouw vernieuwt. Ook op deze pagina wordt regelmatig verslag gedaan van de grote omslag die de branche heeft gemaakt, en aan het maken is. Maar wat hebben zeven jaar Regieraad, Vernieuwing Bouw en veel andere initiatieven nu concreet opgeleverd? Bitter weinig. Dat is tenminste wat ik hoor van de professionals die het kunnen weten.

Veel goede ideeën over hoe het anders zou kunnen, zou moeten. Veel mooie, enthousiasmerende woorden. Maar als puntje bij paaltje komt, is er van echte changenauwelijks sprake. Nog altijd wordt in 99 van de 100 gevallen op prijs aanbesteed, wil men voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en is de een z’n dood nog altijd de ander z’n brood.

De sector zou steeds meer uit ‘makkers’ bestaan. Mensen die uitgaan van vertrouwen. Ik geloof er helemaal niks van. Dat is misschien niet leuk om te zeggen, maar wel belangrijk als je vernieuwing een warm hart toedraagt. Realiteitszin is voor verandering namelijk net zo belangrijk als het wenkende perspectief. Als de afstand tussen wat het nu is en wat het moet worden te groot is, dan vinden beide elkaar niet.

Het vernieuwingswoord wordt primair gepredikt door twee groepen: partijen die daartoe op aarde zijn en partijen die er een direct, commercieel belang bij hebben. Ze leren je hoe je een ‘makker’ kunt worden. Hoe je van je zonden verlost kunt worden, hoe je een beter bouw-menskunt zijn. Zo’n positieve boodschap verkoopt, natuurlijk. Men wil ‘erbij’ horen. Maar dat is nog iets anders dan daadwerkelijk, zelf, fundamenteel willen veranderen.

Blijf daarom óók die knelpunten in de vernieuwingsstrijd benoemen. Erken ook je eigen falen. Zeg het als het niet lukt, en vooral waarom. Het draait tenslotte om het vernieuwen van de branche, niet om de vernieuwingsbranche.

Directeur De Boer Communicatie – techniek & wetenschap

Reageer op dit artikel