artikel

Prikkel producent tot duurzaamheid

bouwbreed Premium

Natuurlijk moeten we de overstap maken naar energiezuinige auto’s en woningen, vinden Nico Rietdijk en Leendert Meijers. We hebben prikkels nodig, zodat producent en consument bereid zijn om te investeren in maatregelen die de energiezuinigheid bevorderen.

Een goede zakenrelatie van ons is een tevreden man. Onlangs kwam hij aanrijden in zijn nieuwe auto, een glanzende hybride. Goed voor het milieu dus, want de uitstoot van CO2 is dankzij de nieuwe techniek aanzienlijk gereduceerd. Maar ook héél goed voor zijn portemonnee. De belasting betaalt royaal mee aan zijn auto – in dit geval zo’n 21.000 euro – benadrukte hij.

Royaal

Een simpel rekensommetje maakt inderdaad duidelijk hoe energiezuinige auto’s tegenwoordig royaal gestimuleerd worden: zijn hybride kost met alles erop en eraan (maar natuurlijk zonder bpm en met een lage motorrijtuigenbelasting) ongeveer 28.000 euro. Als onze relatie van hetzelfde merk een vergelijkbare auto, maar dan met een traditionele benzinemotor had gekocht, had die hem – inclusief bpm en btw – in totaal zo’n 39.000 euro gekost. Een aardig voordeel dus, maar dat is nog niet alles: Onze relatie wordt nog eens extra gesponsord, want hij hoeftvoor zijn bolide maar 14 procent bijtelling te betalen, terwijl dat voor de benzineauto maar liefst 25 procent zou zijn. Dat is nog eens leuk autorijden! Het bedrijf waar hij voor werkt, bespaart 35 procent en hij zelf maar liefst 65 procent! Tel uit je winst. En dat met dank aan de Nederlandse staat. Geen wonder dus dat Nederlandse autodealers juichen: zij zagen de verkopen van nieuwe auto’s in het eerste kwartaal van dit jaar spectaculair stijgen. Vooral energiezuinige auto’s zijn niet aan te slepen. Als u er een wilt kopen, mag u achteraan de rij aansluiten. Klink ik jaloers? Een beetje wel, vrees ik. De autobranche krijgt ook wel erg veel steun van de overheid. Bij de eerste crisisdreiging werd de slooppremie geïntroduceerd, en nu zien we dus royale fiscale steun bij de aanschaf van de energiezuinige auto. Minder of geen bpm en dito motorrijtuigenbelasting plus een lagere bijtelling. Natuurlijk is het voor het milieu een goede zaak dat de uitstoot van CO2wordt verminderd. Maar waarom krijgt de ene bedrijfstak daarvoor nu zo veel steun, terwijl energiezuinigheid in onze bedrijfstak, de woningbouw, wordt afgedwongen? Fiscale voordelen voor woningbouwers en -kopers? Vergeet het maar: we worden gedwongen om woningen te bouwen met een epc van 0,6. Dat daarmee investeringen van 30 à 40.000 euro gemoeid zijn; daaraan heeft de overheid geen boodschap. De klant ook niet, want die is echt niet bereid om zo veel extra te betalen voor allerlei voorzieningen waarvan hij in veel gevallen het nut niet direct inziet. Maar we willen toch zo graag de woningmarkt weer op gang krijgen? Dat wordt op deze manier wel erg lastig, want de consument heeft het moeilijk genoeg als hij zijn woning wil financieren. Banken en andere instanties hanteren absurd strenge regels voor het verkrijgen van een hypotheek, en door de energiemaatregelen moet de aspirant-woningkoper nóg meer lenen. Maar dat kan niet, want een lagere energierekening is niet meegenomen in de berekeningen van de NHG-normen. En banken kijken niet naar het object dat wordt gefinancierd, maar naar het inkomen van hun klanten.

Moeilijker

De leden van NVB Vereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers bouwen topwoningen. Energiezuinig en duurzaam, maar helaas steeds moeilijker te financieren. De huizenkoper wordt dus bestraft als hij kiest voor zo’n state of the artwoning, terwijl onze relatie èn vele anderen royaal beloond worden en hun superzuinige auto’s voor een groot deel zelfs gesponsord krijgen. Is het gek dat we daar een tikje jaloers op zijn? Juist in deze tijd, nu de woningbouw het zo moeilijk heeft en de woningverkopen stagneren, moet energiezuinige en duurzame woningbouw worden gestimuleerd. Natuurlijk moeten we de overstap maken naar energiezuinige auto’s en woningen.

Al is het alleen maar omdat de spanningen in en rond de olieproducerende landen oplopen, de fossiele brandstoffen opraken en kernenergie volop ter discussie staat. Dus hebben we prikkels nodig, zodat producent én consument bereid zijn om te investeren in maatregelen die de energiezuinigheid bevorderen. En dan graag wat minder voor de auto’s, en een beetje meer voor de woningen; dat lijkt ons een heel aanlokkelijk idee.

Nico Rietdijk en Leendert Meijers

Directeur en adjunct-directeur NVB Vereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers

Reageer op dit artikel