artikel

Ik vertel jou mijn kunstje niet

bouwbreed Premium

Wat zeg je wel, wat zeg je niet? Wat is vertrouwelijk en wat kan aan de openbaarheid prijs gegeven worden? Gun je een ander een kijkje in de keuken of scherm je het eigen bedrijfsproces af? Dat soort dilemma’s zijn van alle tijden. Niet voor niets is er het gezegde over het geheim van de […]

Wat zeg je wel, wat zeg je niet? Wat is vertrouwelijk en wat kan aan de openbaarheid prijs gegeven worden? Gun je een ander een kijkje in de keuken of scherm je het eigen bedrijfsproces af? Dat soort dilemma’s zijn van alle tijden. Niet voor niets is er het gezegde over het geheim van de smid. Kennelijk had die smid iets, wat hij vooral voor zichzelf wilde houden. Bedrijfsgeheimen horen niet op straat te liggen. De concurrentie ligt op de loer. Dat brengt begrijpelijke terughoudendheid met zich mee. Dan ga je niet alles aan de grote klok hangen. Iedere beroepsgroep heeft zo zijn eigen jargon. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Toch wordt bij bijeenkomsten van vele beroepsorganisaties vaak druk gepraat. Veel woorden, weinig inhoud. Het gespreksvolume staat dan in schril contrast met de inhoud van het besprokene. Hoe minder iemand te zeggen heeft, hoe meer geluid soms wordt gemaakt. Veel geschreeuw, weinig wol. Hoe begrijpelijk deze beperkte mededeelzaamheid ook is, het blijft een vorm van kortzichtigheid. Delen is vermenigvuldigen. Dat geldt vooral voor kennis. Er is veel onterechte angst dat een concurrent het kunstje snapt en de handel overneemt. Die angst is reëel, maar berust op een fictie. Ondernemers reduceren in eigen ogen hun ondernemerschap tot een kunstje. Ze hebben er dan geen oog voor, dat de basis van een succesvolle onderneming bestaat uit kennis en kunde. Als die gepaard worden aan durf, lef en visie, ontstaat een bedrijf. Ieder bedrijf heeft een uniek karakter, eigen spelregels en unieke expertise. Als je daarvan iets weggeeft, krijg je er veel voor terug. Als je alles aan collega’s vertelt, dwingt dat bij jezelf nieuwe inzichten af. Als je voorop wilt blijven lopen, moet je een toonaangevend verhaal neerzetten. Als je achter wilt blijven, moet je vooral alles voor jezelf houden.

Directeur Centrum voor Innovatie van de Bouwkolom (CIB) in Zeist

Reageer op dit artikel