artikel

Morgen

bouwbreed Premium

Voor directie en management in de bouw is het belangrijk om de schone schijn op te houden: natúúrlijk weet ik hoe het moet. Ik heb geen hulp nodig om mijn toko te runnen, ik ben niet zwak!

Ik word daar wel eens moe van. Heel moe. Al die mannen die zo goed weten hoe het moet. En toch geen enkele beweging maken naar de toekomst. Gewoon blijven zitten en hopen dat het morgen beter is, dat het morgen weer is zoals het altijd al was. Nu even door de zure appel heen bijten. Zoveel mogelijk werk binnenhalen om de tent draaiende te houden. Capaciteit verkopen, desnoods door werk te kopen tegen te lage prijzen. En dan klagen over de aanbestedingsmarkt. Als die opdrachtgevers nou maar niet op de laagste prijs gunnen en werken naar voren halen, dan komt het weer goed. Heren bouwers: het wordt niet meer zoals het was. De wereld is aan het veranderen. Mensen veranderen, de maatschappij verandert. En de bouw moet daarin mee.

De bouwkolom van morgen kun je vandaag al in actie zien. Kijk naar de dbfmo-contracten van de Rijksgebouwendienst en Rijkswaterstaat. Maar kijk ook naar kleine beheers- en onderhoudscontracten van bijvoorbeeld woningcorporaties. Het gaat om samenwerking. Om gezamenlijke projectresultaten, niet om individuele doelstellingen en winstmaximalisatie.

Bouwers zullen fundamentele keuzes moeten maken. Is je corebusinessstenen stapelen en asfalt leggen, ben je een capaciteitsaanbieder? Dan zal je in de toekomst vooral worden ingeschakeld als onderaannemer. Zorg dan dat je een goede bent, die mee kan denken over de beste manier om een werk te realiseren, met zo min mogelijk omgevingshinder.

Een bouwbedrijf kan ook kiezen voor een model waarbij hij veel dichter tegen de klant aan gaat zitten. Meedenken in het conceptuele stadium. Wat is het echte probleem van de klant? Welke oplossingen passen daarbij? Voor dit soort werk zal een bouwbedrijf zijn commerciële afdeling moeten uitbreiden met conceptuele denkers. En dat zijn niet per se mannen die groot zijn geworden in de uitvoerende bouw.

Vernieuwing is noodzakelijk. Kijk naar je businessmodel. Maak keuzes. Pas je bedrijf aan de nieuwe werkelijkheid aan.

Directeur Vernieuwing Bouw

Reageer op dit artikel