artikel

Tja, dat ga ik niet zeggen

bouwbreed Premium

Meer dan eens maak ik mee dat een aanbestedende dienst bewust besluit “die informatie niet te gaan delen, anders krijgen we allemaal dezelfde aanbiedingen”. Dit is een openbaring van het streven zo min mogelijk voor te schrijven en zo veel mogelijk over te laten aan de creativiteit en deskundigheid van de markt. Zeer geruststellend dat […]

Meer dan eens maak ik mee dat een aanbestedende dienst bewust besluit “die informatie niet te gaan delen, anders krijgen we allemaal dezelfde aanbiedingen”. Dit is een openbaring van het streven zo min mogelijk voor te schrijven en zo veel mogelijk over te laten aan de creativiteit en deskundigheid van de markt. Zeer geruststellend dat dit gedachtegoed blijkbaar al is ingeburgerd binnen de aanbestedende diensten. Het heeft mijzelf echter wel wat paranoïde gemaakt. Zo stond ik afgelopen weekend in de betere elektronicaspeciaalzaak. Ik schoot een verkoper aan met de mededeling dat ik van plan was om een nieuwe computer te kopen, waarop hij mij verraste met zijn vraag: “wat zoekt u precies, wat wilt u dat uw computer kan?”. De verrassing was er bij hem niet minder op toen ik hem antwoordde; “tja, als ik dat ga zeggen, dan geef je me precies de computer die ik beschrijf”. Aangezien ik niet bereid was, om na de urendurende zoektocht met de verkoper met wie het maar niet echt leek te vlotten, ongedane zaken huiswaarts te keren, kocht ik uiteindelijk toch een computer. Op de terugweg besefte ik waar het fout was gegaan. Zoals zo vaak gebeurt, is het middel zijn doel volledig voorbij geschoten. Volgens mij precies wat er ook fout gaat in de inlichtingenfase van aanbestedingen. De informatievoorziening van aanbesteder naar inschrijver binnen het oplossingsvrij uitvragen is geëvolueerd van gepaste terughoudendheid met richtinggevende informatie tot misplaatste geslotenheid. Dit leidt er toe dat de gegadigden amper in staat zijn de werkelijke klantwens dieper te doorgronden dan het niveau van hetgeen beschreven staat op een paar A4tjes. Daar is niemand bij gebaat. Oké, ik geef toe ik ben best tevreden met mijn aankoop en dat zal de verkoper ook zijn, maar deze column met de Nintendo Wii uitwerken, viel me alles behalve mee.

Adviseur risicomanagement en contracteren bij Twynstra Gudde

Reageer op dit artikel