artikel

Kijk naar Ikea

bouwbreed Premium

De rijkste Zweed is Ingvar Kamprad, oprichter van Ikea. De Nederlandse tak van zijn woonwarenhuis staat aan de vooravond van een ambitieus expansieplan, zo meldde deze krant afgelopen week. Het artikel belichtte vooral de rol van de blauw-gelen als opdrachtgever. Zo willen ze niet met een hoofdaannemer “van project naar project hobbelen”, maar vervullen ze […]

De rijkste Zweed is Ingvar Kamprad, oprichter van Ikea. De Nederlandse tak van zijn woonwarenhuis staat aan de vooravond van een ambitieus expansieplan, zo meldde deze krant afgelopen week. Het artikel belichtte vooral de rol van de blauw-gelen als opdrachtgever. Zo willen ze niet met een hoofdaannemer “van project naar project hobbelen”, maar vervullen ze die rol liever zelf. En da’s niet zo gek: Ikea is namelijk helemaal geen meubelzaak maar een geraffineerd logistiek specialist. Ikea is een hoofdaannemer. En wat voor een. Afgelopen zondag maakte ik weer een staaltje van hun kunnen mee. We stonden om 11.30 uur met 15 pakketten bij de kassa van de Amsterdamse vestiging. En omdat je die 465 kilo niet even makkelijk op de achterbank legt, leek thuisbezorgen ons wel wat. Wij hoopten op bezorging dinsdag of woensdag. Of we het niet liever meteen dezelfde dag binnen wilden hebben, vroeg de medewerker. Precies vijf uur later belden de bezorgers aan. Minstens zo indrukwekkend als de service en snelheid is de onovertroffen prijs-kwaliteitverhouding. Want we wílden eigenlijk helemaal geen Ikea. De Billy-jaren lagen nu toch echt achter ons. Een nieuw huis, een flinke verbouwing en dan geen geklungel meer met Zweeds spaanplaat. Maar een rondje langs de concurrentie deed ons onze dwaling inzien. Planken wilden we, veel boekenplanken. De twee joekels van kasten die we nu hebben, kosten 155 euro per stuk. De concurrentie rekent voor dezelfde gelijmde houtsnippers gemiddeld het tienvoudige. Als je met zulke lage prijzen, goede service en hoge snelheid toch zeer gezonde marges weet te halen en miljardair kunt worden, dan doe je iets heel erg goed. De Zweden denken vooral ongelofelijk goed na; over iedere gram, iedere schroef, iedere minuut en iedere klant. Vergeet dus al die dure managementcursussen, maar kijk naar Ikea.

Directeur De Boer Communicatie – techniek & wetenschap, Amsterdam

Reageer op dit artikel