artikel

Bestuurder of machinist

bouwbreed Premium

Op vrijdagmiddag 18 maart reed ik naar Delft, voor een bestuurdersconferentie over de Spoorzone. Met mij waren zo’n zeventig anderen aanwezig om te leren van het project Spoorzone. Er was een mooie mix van bestuurders van gemeenten uit het hele land, kennisinstellingen en bouwondernemers. De Delftse binnenstad staat al jaren op z’n kop: het spoor […]

Op vrijdagmiddag 18 maart reed ik naar Delft, voor een bestuurdersconferentie over de Spoorzone. Met mij waren zo’n zeventig anderen aanwezig om te leren van het project Spoorzone. Er was een mooie mix van bestuurders van gemeenten uit het hele land, kennisinstellingen en bouwondernemers.

De Delftse binnenstad staat al jaren op z’n kop: het spoor dat nu verhoogd door de binnenstad loopt, moet onder de grond. Dat is technisch een uitdaging, maar bestuurlijk ook. Voor de technische kant is er hulp gekomen vanuit een groep kennisinstellingen die zich verenigd hebben in Delft Cluster. De bestuurlijke vraagstukken werden door wethouder Junius beeldend beschreven. De gemeente is natuurlijk hoofdrolspeler, maar ProRail is opdrachtgever voor de Spoorzone. Daarnaast lopen er nog tramrails van de HTM, laat de gemeente een nieuw stadskantoor bouwen en moet ook een gracht(je) teruggebracht worden. Daarom is een apart bedrijf opgericht: Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft. Kortom, zelfs voor de ingevoerde is het niet altijd duidelijk wie nu precies waar voor verantwoordelijk is.

Wethouder Junius kreeg na de verkiezingen in 2010 de Spoorzone in portefeuille. Zij sprong op een rijdende trein, maar kwam er al snel achter dat ze voor de burgers het natuurlijke aanspreekpunt is voor zo’n beetje alles. En dat ze eigenlijk over weinig gaat. Het belangrijkste dat zij kan doen: verbinden en heel veel communiceren. Ze heeft zelfs geleerd dat een no change policy toch best zijn waarde heeft bij zo’n complex project.

Zo zie je dat een bestuurder zich soms moet voegen in de rol van machinist: de sporen liggen er al, de bestemming is ook al duidelijk, maar je moet er wel veilig en op tijd aankomen. En dat doe je door goed op te letten of er nog obstakels zijn onderweg, en de reizigers goed te informeren.

Het is te prijzen dat de partijen die samenwerken in een complex project als Spoorzone Delft de moeite nemen om de lessen die ze leren ook te delen met anderen. Zowel de wethouder als de projectdirecteur van ProRail en de directeur van de aannemerscombinatie spraken openhartig. Die lessen moeten nog veel meer mensen bereiken, daarom schrijven we ze op.

Directeur Vernieuwing Bouw

Reageer op dit artikel