artikel

Amfora’s achilleshiel

bouwbreed

Strukton durft met Amfora groot te denken.

Daar hou ik wel van. Hun plan voor een ondergrondse stad onder de Amsterdamse
grachten heb ik twee jaar geleden dan ook geprezen. Conceptueel, een tikje
futuristisch en dus ideaal voor publiciteit – een slimme zet. Afrekenen op
uitvoerbaarheid was nog niet aan de orde, details deden er nog niet toe.
Afgelopen donderdag presenteerde de NS-dochter de eerste uitwerking: een ‘stad’
onder de Amstel, tussen de Stopera en het Amstelhotel. Zes verdiepingen diep en
een kilometer lang. Met veel ruimte voor congressen (Amstelhotel), theater
(Carré) en tentoonstellingen- (de Hermitage), maar vooral voor parkeren. Amfora
moet “het bestaande parkeerprobleem” oplossen en zo de leefbaarheid vergroten.
Nu valt dat probleem eigenlijk best mee. Zaterdagochtend om 11.00 uur telde ik
39 vrije parkeerplaatsen op het traject, en nog een veelvoud daarvan in de
directe omgeving. Niet onbelangrijk om te weten: twee metrostations liggen op
zo’n 200 meter afstand. De zeer hoge parkeertarieven hebben het leven in de
binnenstad de afgelopen jaren sterk veranderd. Openbaar vervoer, fiets en
autodelen winnen terrein. Lost Amfora dus een parkeerprobleem op of creëert het
juist een verkeersprobleem? Hoe meer plaatsen, hoe meer mensen uiteindelijk weer
met de auto gaan. Met alle overlast van dien. Strukton ontkent die aanzuigende
werking. Sowieso ziet het bedrijf uitsluitend voordelen. Het plan zou duurzaam,
schoon en CO2-neutraal zijn, de overlast tijdens de bouw minimaal. “Bewoners
hebben niets te vrezen.” Ruim 70 procent van de Amsterdammers zou positief zijn.
Juist dat onrealistische positivisme is dé achilleshiel van Amfora. Aan ieder
grootschalig bouwproject kleven namelijk nadelen, zeker in oude binnensteden.
Iedereen weet dat. En eens komen ze boven water. Het volledig ontbreken van
schaduwkanten wekt dus eerder wántrouwen dan vértrouwen. En juist dat laatste is
cruciaal. Projecten als Amfora draaien niet om techniek en zelfs niet om
financiering, ze draaien om draagvlak.

Directeur De Boer Communicatie – techniek & wetenschap, Amsterdam.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels