artikel

Peil je rijk

bouwbreed Premium

Wordt het Rutte of toch Cohen? Zeker is nog niets.

Nooit is een uitslag vooraf exact te peilen. Zo voorspelde Maurice de Hond
één dag voor de vorige Tweede Kamer-verkiezingen 38 zetels voor de PvdA; het
werden er 33. TNS NIPO dichtte de SP er 32 toe, maar het waren er 7 minder. En
de PVV kreeg van Interview-NSS 4 zetels – de kiezer gaf er 9. Bedrijven peilen
ook. Dat heet marktonderzoek. Wat voor woningen zijn de komende jaren in trek?
Willen mensen inderdaad energiezuiniger wonen? En hoeveel willen ze daarvoor
extra betalen? De antwoorden komen meestal via enquêtes. En juist dát komt de
kwaliteit niet ten goede. De mens weet zelden wat hij wil, of zegt vooral wat
hij denkt dat de ander wil horen. Zoals de inwoners van de Amerikaanse stad San
Marcos. Die kregen de vraag wat hun belangrijkste reden zou zijn om energie te
besparen: lagere kosten, het milieu of omdat de buren het doen. Dat laatste
speelde zeker geen rol, zo was hun antwoord. Veel later werden in drie wijken
informatiekaarten verspreid om mensen aan te zetten tot energiebesparing. Wijk 1
werd verteld dat 77 procent van de buren energie bespaarde door waaiers te
gebruiken in plaats van airco. In wijk 2 was het argument dat er 54 dollar per
maand mee te besparen viel. En de boodschap in wijk 3 was ‘groen’: een besparing
van 100 kg CO2 per maand. Na opname van de meterstanden bleek de besparing het
grootst in wijk 1. Peilingen zijn belangrijk, of je nu bouwer bent, politicus of
wat voor bedrijf dan ook. Maar zonder ‘verkiezingen’, zonder hard bewijs blijft
het een glazen bol waarin iedereen zijn of haar gelijk ziet. Vraag dus niet wat
de klant vindt of wil, bestudeer zijn gedrag. Een verkiezing heeft alleen zin
mét een gang naar de stembus.

Directeur De Boer Communicatie – techniek & wetenschap, Amsterdam.

Reageer op dit artikel