artikel

Bouwer vaart op kennis handelaar

bouwbreed Premium

Bouwer vaart op kennis handelaar

De crisis raakt het wezen van de bouwsector. Bedrijven met echte focus op hun klanten blijken sneller de weg omhoog te vinden. De bouwmaterialenhandel is voor veel mkb-ondernemers onmisbaar voor het realiseren van duurzame oplossingen of efficiëntere bouwprocessen. Als bouwmaterialenhandel moét je weten wat je klanten beweegt, weet Jan van Rijs die de wereld van de bouwmaterialenhandel tot in zijn vezels kent.

De Nederlandse aannemerij bestaat voor een groot deel uit traditioneel
georiënteerde mkb-ondernemingen. Zogezegd vader-op-zoon-bedrijven, van mensen
die met hun vak bezig zijn. Het zijn professionele verwerkers die met een goed
bouwproces hun geld verdienen. Als bouwmaterialenhandel heb je een intense
relatie met deze aannemers. Zonder vertrouwensrelatie kan de handel zijn
toegevoegde waarde maar moeilijk leveren. In een boek uit mijn
bedrijfsadministratie uit 1924 staan al enkele van mijn huidige klanten genoemd.
Een goede handelaar loopt twee stappen voor op zijn aannemers. Denk dan niet
alleen aan de logistieke rol, maar zeker ook aan de kennisrol. Aannemers maken
vaak dankbaar gebruik van de kennis van de handelaren. Of het nu gaat over
kennis van verwerkingsmethoden, aansluitdetails of bijvoorbeeld duurzaamheid,
kennisoverdracht wordt steeds belangrijker. Dit gebeurt niet alleen binnen het
bijna dagelijkse contact met elkaar, ook worden trainingen aan de aannemerij
verzorgd. De samenwerking tussen producenten en handelaren is hierbij
essentieel. Niet voor niets speelt ook binnen Topbouw de kennisdeling van handel
en producenten een grote rol. Zo bundelde Topbouw kennis over renovatieklussen
en zette het ‘Rik de Ruimteman-concept’ op de markt. Klusbedrijven maakten er
dankbaar gebruik van. De feiten zijn alom bekend: 80 procent van de innovaties
in de bouwsector komen uit de toelevering. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat
het bouwbedrijfsleven niet innoveert. Integendeel. Veel mkb-aannemers zijn juist
erg innovatief met hun vak bezig, maar dragen dat niet uit. Een aannemer die
iets verzint, houdt dat voor zichzelf. Dat remt innovatie. Maar dat is langzaam
aan het veranderen. Iedereen die met iets nieuws kwam moest via inkoop en daar
werd je louter op prijs beoordeeld. Iets nieuws, dat kostte de inkoper werk en
leverde hem risico’s. De moderne inkoper van de aannemer begint nu meer dan
vroeger naar het totaalplaatje te kijken. Het is zelfs opmerkelijker: bedrijven
met prijsinkopers blijken duidelijk slechtere rendementen te behalen.

Prefab

Illustratief is de continue ontwikkeling in prefab. Niet alleen prefab
casco’s, maar ook prefab gevels, prefab badkamers. Hierin adviseren wij onze
klanten ook. Die zijn namelijk terughoudend om dingen te gebruiken die ze niet
kennen en dus moet je de kennis hebben waarop de klant kan terugvallen en niet
zomaar wat roepen. Het belangrijkste voor klanten is dat zij tijdens het proces
niet voor verrassingen komen te staan. Een stenenpakket met een afwijkende
verpakking kan al problemen opleveren. Je bent dus niet alleen handelaar, maar
je levert ook werkvoorbereidingskennis. Neem ook ict. Wij zijn jarenlang bezig
met EDI (Electronic Data Interchange) bij bestellingen en nu begint het aan te
slaan. Aannemers willen vooral met hun vak bezig zijn en hebben wat minder
aandacht voor de computer. Bepaalde veranderingen vragen dus om geduld en
vasthoudendheid. Zeker is, dat met behulp van ict in de toekomst grote stappen
zullen worden gemaakt.

Versnellen

Er staan dus grote uitdagingen voor de deur, waar zowel theoretische als
praktische kennis nodig is. Denk aan duurzaamheid, demografische ontwikkelingen
en de te verwachten krimp, maar ook aan bijvoorbeeld binnenstedelijk bouwen.
Producenten en handelaren vormen hierbij belangrijke schakels en kunnen deze
vernieuwingsstappen helpen versnellen. Juist daarom is een initiatief als
Topbouw ook belangrijk, omdat daar het stimuleren van product- en
procesinnovatie en het verhogen van de toegevoegde waarde van de bouwtoelevering
centraal staat!

Directeur NVB Ubbens Lid MT CRH Bouwmaterialen Nederland.

Reageer op dit artikel