artikel

City Boy heeft hybride aandrijving en combicabine

bouwbreed Premium

City Boy heeft hybride aandrijving en combicabine

De SK 387-AT3 City Boy Eco drive is speciaal bedoeld voor de stedelijke omgeving, waar de werkruimte beperkt is en de milieu-eisen hoog zijn Dat laatste heeft geleid tot een vorm van hybride aandrijving, met een elektrische hoofdmotor en een energieleverende diesel als hulpmotor. Bij het nieuwe concept valt ook de cabine op. Die krijgt een drieledige functie en wordt dan ook als combicabine aangeduid door Spierings Kranen.

Als hoofdaandrijving kreeg de truck een zeer compacte elektromotor van
maximaal 400kW (540pk). die zonder tussenkomst van versnellingsbak en/of
tussenbak direct op de voorste cardanas is gekoppeld. Een frequentieregelaar
zorgt dat op commando van het gaspedaal de truck traploos versnelt van 0 tot 80
km/uur. Dezelfde elektromotor wordt elektrische rem wanneer we weer willen
afremmen voor bijv. een stoplicht. De energie om de truck te laten rijden komt
van een op constant toerental draaiende kleine dieselmotor met generator, die
uiterst efficiënt de energie uit diesel omzet naar elektrische energie. Het
piekvermogen om te accelereren en/of een berg op te rijden wordt geleverd door
een krachtige Lithium-ion-accu. Hierin wordt de energie weer teruggestopt
wanneer het voertuig remt of de berg weer af rijdt. Hiermee heeft de
“aandrijflijn van de toekomst” ook zijn intrede gedaan in de wereld van mobiele
kranen, aldus Spierings.
Naast de elektrische hoofdaandrijving van de truck is voor een betere
terreintoegankelijkheid op de werklocatie ook een hydraulische hulpaandrijving
op de achterste cardanas ingebouwd. De benodigde energie voor deze
hulpaandrijving komt van de hijslierpomp.

Combinatiecabine
Ook wanneer de driedelige mast rechtop staat en de combicabine is omgebouwd tot
kraancabine kan de truck verreden worden. Besturing, gas geven en remmen gebeurd
dan via de radiografische bediening van de kraan. Om de machinist zowel tijdens
rijden in druk verkeer, als tijdens het bedienen van de kraan een optimaal
uitzicht te geven, is de kraan ten opzichte van alle andere Spierings-kranen 180
graden gedraaid op de truck en is een vrije opening gecreëerd tussen mast en
giek. Om het gebruikelijke voertuiggevoel te behouden is de combicabine aan de
voorkant van de mast gemonteerd.
Meer info: www.spieringskranen.nl.

Reageer op dit artikel