artikel

Hybrideteam wint Volvo Technology Award

bouwbreed

Hybrideteam wint Volvo Technology Award

De zes ingenieurs achter de technologie van de hybride wiellader L220F hebben de Volvo 2009 Technology Award gewonnen. De prijs ging naar het team ontwerpers dat volgens de fabrikant “de eerste commercieel haalbare hybrideoplossing voor zware voertuigen ontwikkelde.” De beslissende vondst was de ontwikkeling van de I-SAM, de geïntegreerde motor die een starter, generator en aandrijfmotor verenigt.

Als de motor wordt gebruikt als deel van een parallel diesel-elektrisch
systeem kan met I-SAM tot vijftig procent brandstof worden bespaard en in zware
trucks tot twintig procent. Het spreekt vanzelf dat dit grote reducties in de
uitstoot van koolmonoxide oplevert. De stille elektrische aandrijving is geheel
vrij van emissies.

Ontwerpend ingenieurs van verschillende delen van de Volvo Groep namen aan
het project deel. Het zestal Anders Kroon, Jerker Lennevi, Joakim Lindström,
Lars Carlhammar, Peter Jönsson and Christer Ehn kregen onlangs de prijs
uitgereikt.

“In de toekomst zal hybride een specifieke oplossing kunnen zijn in de bouw
van motoren voor zware voertuigen als bouw- en grondverzetmaterieel, bussen en
trucks”, aldus bestuursvoorzitter Leif Johansson van Volvo Group. “Wij zien
grote mogelijkheden voor deze hybride technologie”.

I-SAM werd in maart van dit jaar openbaar gemaakt. Het concept van parallelle
hybride is bij uitstek geschikt voor voertuigen die met wisselende snelheden
rijden en dikwijls stoppen en optrekken. Wielladers zijn een sprekend voorbeeld.
Als de machinist optrekt, draait de elektrische motor tot deze de optimale
snelheid voor de dieselmotor heeft bereikt. Als de machinist dan afremt, wordt
de surplusenergie opgenomen door de elektrische motor die daarmee de accu’s
oplaadt. Het controlesysteem is ook door dezelfde Volvo-ingenieurs ontworpen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels