artikel

Verrast

bouwbreed

‘Ontslagen bij Strukton hebben ons verrast’, aldus Anthonie Bauer in Cobouw van 30 oktober.

Het betreffende artikel kreeg ik onder ogen, nota bene tijdens een overleg
over het sociaal plan voor voorgenomen reductie van 350 arbeidsplaatsen. Ik heb
me in toenemende mate lopen ergeren aan het verhaal van ProRail. Allereerst
meldt Bauer dat de ontslagen ProRail hebben verrast, omdat de andere aannemers
eerder en geleidelijker zouden hebben ingespeeld op de veranderingen. Quod Non.
Ik ben als vakbondsbestuurder de afgelopen maanden met weinig anders bezig
geweest als de sanering die nu in de railinfra wordt doorgevoerd. Ik hoef alleen
maar te herinneren aan de ontslaggolven VolkerRail en bij Spitzke. Ik kan
verzekeren dat als hoofdoorzaak het beleid van ProRail werd opgeschreven. Dat
raakt gelijk aan de tweede verrassing van ProRail, namelijk dat ProRail als
oorzaak wordt aangewezen. Weliswaar meldt Bauer dat de aannemers zelf die
aanbiedingen doen, dus helemaal idioot zullen die ook wel niet zijn. Daarmee
stapt ProRail wel heel makkelijk over het eigen gebruik van zijn machtspositie
heen. Niet ProRail dreigt belangrijke delen van de omzet te verliezen, maar de
aannemers. Het is lekker weggeven uit andermans portemonnee.

Schuttersputjes

Tot slot de veiligheid en kwaliteit. Ook verrassend dat die achteruit zal
gaan volgens ProRail. Iets verderop valt te lezen dat men wel met de aannemers
heeft gesproken hoe in dit systeem van marktwerking is te voorkomen dat het
spoor volledig uitgewoond wordt opgeleverd na afloop van een concessie.
Kwaliteit en veiligheid dus waar men zich zorgen over maakt. Overigens is het zo
dat ProRail van de aannemers bij oplevering eist dat de nieuwe concessiehouder
in mum van tijd de hele infrastructuur even op de bodemwaardes brengt. Daaruit
blijkt dat er bij ProRail in elk geval twijfel is over de vraag of de
infrastructuur wel op bodemwaarde ligt. Ik als vakbondsbestuurder van FNV
Bondgenoten maak me primair zorgen om de werknemers die vaak tientallen jaren in
weer en wind er voor zorgden dat de reizigers punctueel en veilig over het spoor
konden reizen. Het begint er steeds meer op te lijken dat partijen zich in hun
schuttersputjes hebben ingegraven en dat in gezamenlijk overleg geen oplossing
gevonden zal worden. Tijd dat de minister ingrijpt?

Egon Groen
Vakbondsbestuurder FNV
Utrecht

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels