artikel

‘Toekomst infra ligt niet in meer asfalt’

bouwbreed Premium

Hoe moeten bouwers in de toekomst omgaan met infrastructuur? Met die vraag gingen drie jonge bouwteams op uitnodiging van stichting NieuwBouw aan de slag voor de innovatiewedstrijd Roadmap2028. Hun visies werden gisteravond tijdens de Innovatie-estafette van het ministerie van Verkeer en Waterstaat gepresenteerd.

Opvallend is dat de visies, ontwikkeld door jongeren tot 35 jaar, niet
voorzien in nieuwe infrastructuur. Zo wordt bij visie ‘SlimForens’ ingezet op
gedragsverandering. Er bestaat volgens de bedenkers genoeg infrastructuur, die
wordt alleen niet efficiënt gebruikt. De zogenoemde SlimForens-applicatie moet
daar hulp bij bieden. De softwareapplicatie zou fungeren als een soort ‘levende
agenda’. Een applicatie die zowel met andere agenda’s als met andere bronnen van
informatie zoals ov-sites en filemeldingen communiceert.

Korte termijn

Statish Beella is één van de bedenkers van die visie. Meer asfalt is niet de
oplossing, stelt Beella, werkzaam bij de TU Delft: “Meer asfalt is een
kortetermijnoplossing. Tijdens de spitsuren zullen altijd files blijven bestaan,
daarom moeten we mensen op een positieve manier stimuleren buiten spitsuren te
reizen.” Ook de visie ‘HUB Holland HUB’ voorziet niet in de bouw van nieuwe
infrastructuur maar richt zich juist op het beter benutten van het bestaande
wegennet. Ict is namelijk volgens deze jonge bouwers de toekomst. Daarom vinden
ze dat er meer gebruik moet worden gemaakt van HUB’s, goed bereikbare gebouwen
waar fysieke en virtuele mobiliteit samenkomen.

Mobiliteit

Emiel van Zwet van ingenieursbedrijf DHV is één van de bedenkers van deze
visie. Volgens hem gaat ict het gebruik van het wegennet veranderen: “Wij
verwachten dat fysieke mobiliteit vooral iets wordt wat je doet voor je lol.
Nieuwe ict-technieken maken virtueel vergaderen namelijk nog beter mogelijk. Het
aantal reizigerskilometers zal afnemen, de aanleg van wegen is dan niet nodig.”
In de visie ‘De files voorbij’ is de toekomst aan de Automatisch Geleide
Voertuigen (AVG). Volgens Mark van den Oort, werkzaam bij Heijmans, betekent dat
niet dat de rol van de infra-bouwer is uitgespeeld: “We willen geen nieuwe wegen
bouwen, dat klopt. Maar de bouwers zullen nog werk genoeg hebben aan verbetering
van het bestaande wegennet.” Bij het ter perse gaan van deze krant was het nog
onbekend welke visie de innovatiewedstrijd heeft gewonnen.

Reageer op dit artikel