artikel

Doosan gaat hybride graafmachine ontwikkelen

bouwbreed Premium

Doosan gaat hybride graafmachine ontwikkelen

Doosan Infracore heeft aangekondigd in 2014 een hybride graafmachine in de markt te zetten. Het moet een 22 tonner worden die 35 procent minder brandstof gebruikt en daardoor ook 35 procent minder CO2 uitstoot heeft. De ontwikkeling vindt plaats binnen een strategisch technologisch ontwikkelingsprogramma van de Zuid-Koreaanse overheid.

Het Zuid-Koreaanse Ministerie van Ontwikkeling, Kennis en Economie (MOKE)
investeert 18 miljard Won (ongeveer 11 miljoen euro) in het project. De hybride
graafmachine krijgt een dieselmotor die samenwerkt met een elektrisch systeem
dat surplusenergie opslaat en kan bijspringen wanneer een grote
krachtsinspanning moet worden geleverd. Ook de energie die vrijkomt bij de
werkbewegingen van de giek en bovenbouw worden benut om het brandstofgebruik
uiteindelijk met 35 procent te reduceren.

Doosan Infracore wil de hybride techniek ook gaan toepassen in wielladers en
vorkheftrucks, zegt projectleider Dr. Kim Nak-in. Hij wijst op de economische
belangen van het ontwikkelingsproject: “Doosan Infracore wil zijn positie veilig
stellen als vooraanstaand producent van bouwmaterieel in de groeiende markt van
hybride graafmachines, een markt die naar verwachting in het jaar 2020 zo’n half
miljard euro groot zal zijn.”

Een consortium van zeven onderzoeksinstituten en bedrijven van zowel binnen
als buiten Zuid-Korea gaat Doosan Infracore bij de ontwikkeling begeleiden. Aan
het ontwikkelconsortium wordt deelgenomen door Doosan Mottrol, Komotec, ADT, LS
Mtron, Seoul National University, Korea Institute of Machinery & Materials
en de RWTH universiteit uit Aken.

Reageer op dit artikel