Nieuws

Nieuwe Merwedebrug kan ook in staal of composiet

4 min

Als ze net zo stil zijn en aantoonbaar honderd jaar meegaan, kunnen de drie nieuwe bruggen voor de A27 ook in staal of composiet worden uitgevoerd. Mits de aan- en onderhoudskosten vergelijkbaar zijn met betonnen exemplaren waarnaar de voorkeur uitgaat bij Rijkswaterstaat.  

Dat meldt projectmanager Marc Lentjes van Rijkswaterstaat. Sinds mei vorig jaar is hij bezig met de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder.  De uitvoering daarvan moet van start in 2021. Tot nu toe was het plan de bestaande stalen bruggen over de Lek, Merwede en Bergsche Maas te behouden. Ze zouden woren opgelapt zodra ernaast een nieuwe brug is gebouwd.

U kunt dit artikel lezen nadat u bent ingelogd

Heeft u nog geen account, probeer Cobouw dan gratis.

  • Direct toegang tot Cobouw.nl
  • 5 gratis artikelen per maand
  • Dagelijks de Cobouw-nieuwsbrief

Van dat scenario werd begin deze week rigoureus afgestapt. Maandag maakte minister Schultz van Haegen bekend dat ze 389 miljoen euro reserveert voor het vervangen van de bestaande stalen bruggen bij Hagestein, Gorinchem en Keizersveer. Dat zou per saldo voordeliger zijn dan tijdelijk oplappen. De minister repte in haar brief aan de kamer expliciet over een voorkeur voor betonnen bruggen. Die hebben tijdens hun levensduur van honderd jaar minder onderhoud nodig en zijn ook stiller in gebruik. Ze veroorzaken daarmee minder overlast voor zowel weggebruikers als de omgeving.

Haarscheurtjes in draagconstructie

Directe aanleiding voor de koerswijziging zijn de perikelen met de Merwedebrug bij Gorinchem afgelopen najaar. Die was twee maanden dicht vanwege haarscheurtjes in de draagconstructie. De overlast die dat bezorgde leidde ertoe de bestaande plannen voor de A27 Houten Hooipolder nog eens goed tegen het licht te houden. 

 

Volgens projectmanager Lentjes is niet gezegd dat andere materialen dan beton definitief van de baan zijn. "De precieze contractvorm waarin we de verbreding en renovatie van de A27 op de markt gaan brengen is nog niet bekend. Maar of het nu D&C wordt, DBFM of DBM, in al die gevallen zal de aannemer zelf het ontwerp maken. Daar horen ook de keuze voor materialen en technieken bij. Het beeld is dat met betonnen bruggen aan de randvoorwaarden wordt voldaan, zoals sober en doelmatig, minder onderhoud en verkeershinder en minder geluid. Maar als een aannemer overtuigend kan aantonen dat hij met  andere materialen, zoals staal of composiet,  ook aan deze  randvoorwaarden kan voldoen, dan zou het kunnen.”

Zelfde tussensteunpunten

Aan het projectteam van Rijkswaterstaat dat is opgetuigd is een architect toegevoegd die momenteel de architectonische randvoorwaarden opstelt. Lentjes benadrukt dat de inzet een sobere en doelmatige oplossing is. Een spectaculaire tuibrug ligt niet voor de hand, maar zelfs dat wil hij niet helemaal uitsluiten. “Dat zou misschien bij Gorinchem wel kunnen.  Al is er weinig noodzaak over te stappen op veel grotere overspanningen. Op de plaats van het huidige tussensteunpunt kunnen ook voor de nieuwe bruggen pijlers worden gebouwd.”

De 389 miljoen die nu beschikbaar zijn gekomen, zijn afkomstig uit het Vervanging & Renovatiebudget van Rijkswaterstaat en niet uit het Mirt. Het is volgens Lentjes geen stunt van de minister om de VVD vlak voor de verkiezingen nog even goed op de kaart te zetten als de partij die het goed voor heeft met de Nederlandse automobilist. “Er is een goede reden voor de vervanging. We zijn met de perikelen rond de Merwedebrug met de neus op de feiten gedrukt.  Die bruggen zijn keihard nodig.” 

Reacties

De melkfabriek van Campina in Heiloo was jarenlang een van de grootste werkgevers in het Noord-Hollandse dorp. Eind 2008 sloot de fabriek langs de...

Tweeduizend jongeren krijgen binnen twee jaar een vaste baan in de metaal en techniek. Dat zijn vakbonden en werkgevers overeengekomen na moeizame...

Pannenbier of Mindfuck

4 min

Halfzeven ’s-ochtends. Ik roei mijn twintig minuten. Onderwijl kijkend naar de tv, waar twee dikke mannen met kale koppen en brillen gewichtig...

Jan Fokkema
column

De installateur en het klimaatkonijn

4 min

Nog nooit was de gemiddelde temperatuur op aarde zo hoog als vorig jaar. En 2016 was al het derde recordjaar op rij. Die verontrustende trend laat...

column