Nieuws

Boorschip Bucentaur op naar Noordzee

2 min

Rap naar Scheveningen en vandaag al weer de Noordzee op. Boorschip Bucentaur voert komende maanden voor de olie- en gasindustrie verkenningen uit op het Engelse en Noorse plat.

Wagens rijden af en aan. Aan boord knettert een lasser. Normaliter maken de boorschepen van bodemonderzoeker Fugro in Nederlandse wateren een tussenstop in Den Helder. Nu valt de keuze op Scheveningen. Plaats genoeg op de verlaten terminal van vrachtlijn Norfolk. Het schip van de Noorse kapitein Arild Rugsveen voer afgelopen 2,5 maanden in de Middellandse Zee. Wat is het beste traject om van Algerije via Sardinië 529 kilometer gaspijpleiding aan te leggen? Van Fugro zijn negen werkmaatschappijen betrokken bij het project van Galsi, een consortium van onder andere Sonatrach, Enel en Wintershall. Na het seismologisch onderzoek was de beurt aan Bucentaur om de bodem nader te verkennen. Eerst het frame omlaag brengen, dan boren en sonderen. Op een zeediepte tot 3000 meter. Stalen boorpijpen zijn over zulke afstanden nauwelijks nog onder controle te houden. Daarom zet Fugro licht materiaal van aluminium in. Alles met het doel bodemmonsters te nemen. Het materiaal wordt op het laboratorium van de Bucentaur bestudeerd en blijft vervolgens nog jarenlang in Delft bewaard. "Veel verrassingen kom je niet tegen. Af en toe een fossiel", zegt kapitein Rugsveen. "De bodems waar we boren, zijn seismisch alle uitvoerig onderzocht. De scheepsmotoren blijven tijdens het boren draaien. Zo houden we de Bucentaur op zijn plaats. Het proces is niet windgevoelig. Maar bij golven hoger dan 3,5 meter stappen we op". De 44-koppige bemanning van de Bucentaur, een schip van 78 meter lang, werkt in twee ploegen van twaalf uur. Vier weken op, vier weken af. Dan wellicht met het vliegtuig naar huis of passagieren in de regio. Verspreid over de hele wereld speuren momenteel vijftig schepen van Fugro de zeebodems af. Tien seismische specialisten, dertig hydografische vaartuigen en tien geotechnische schepen à la Bucentaur.

U kunt dit artikel lezen nadat u bent ingelogd

Heeft u nog geen account, probeer Cobouw dan gratis.

  • Direct toegang tot Cobouw.nl
  • 5 gratis artikelen per maand
  • Dagelijks de Cobouw-nieuwsbrief
Reacties

De melkfabriek van Campina in Heiloo was jarenlang een van de grootste werkgevers in het Noord-Hollandse dorp. Eind 2008 sloot de fabriek langs de...

Tweeduizend jongeren krijgen binnen twee jaar een vaste baan in de metaal en techniek. Dat zijn vakbonden en werkgevers overeengekomen na moeizame...

Pannenbier of Mindfuck

4 min

Halfzeven ’s-ochtends. Ik roei mijn twintig minuten. Onderwijl kijkend naar de tv, waar twee dikke mannen met kale koppen en brillen gewichtig...

Jan Fokkema
column

De installateur en het klimaatkonijn

4 min

Nog nooit was de gemiddelde temperatuur op aarde zo hoog als vorig jaar. En 2016 was al het derde recordjaar op rij. Die verontrustende trend laat...

column