Opinie
Yvonne van Mierlo.

Is co-creatie een hype?

2 min

Het ontwikkelen van huizen mét en niet voor mensen is gelukkig geen uitzondering. Maar is co-creatie een hype of wezenlijke verandering en maakt het ontwikkelaars overbodig of leidt het tot een structureel businessmodel?

Enkele jaren terug lag er een handgeschreven brief van een echtpaar op de deurmat. Namens een groep mensen vroegen zij of een eerder gebouwd appartementengebouw ook bij hen ontwikkeld kon worden. Tien jaar geleden hadden we erom gelachen en de brief op het prikbord gehangen. Nu zaten we snel aan de keukentafel bij de initiatiefnemers en volgde een co-creatieproject met gemeente en toekomstige bewoners.

U kunt dit artikel lezen nadat u bent ingelogd

Heeft u nog geen account, probeer Cobouw dan gratis.

  • Direct toegang tot Cobouw.nl
  • 5 gratis artikelen per maand
  • Dagelijks de Cobouw-nieuwsbrief

Onze kijk op de buitenwereld is veranderd. Met de demografische ontwikkeling en de toenemende invloed van consumenten zijn dit structurele veranderingen, waardoor de aanbodmarkt niet terugkomt. Branches transformeren doordat consumenten zelf het roer pakken. De hotelbranche verandert door Airbnb. Crowdbuilding wordt misschien een mooi voorbeeld voor onze branche. Verliezen we ons werk? Nee, het is een misverstand dat we in co-creatie klakkeloos maken wat mensen vragen. Vertalen van latente behoeften door professionals is essentieel. Daarvoor zijn vakmanschap en conceptuele kracht juist vereist.

Er is niets mooier dan toekomstige bewoners optimaal betrekken én verrassen, zodat ze meer krijgen dan ze vroegen. En weet je van co-creatie een structureel businessmodel te maken, dan zitten klantcontact, passie voor mensen en co-creatie in de genen. Dat levert naast tevreden klanten en hechte samenwerkingen ook goede financiële resultaten, minder faalkosten en nieuwe opdrachten op. En het engagement van medewerkers wordt skyhigh. Dat is pas echt onbetaalbaar! Co-creatie gaat niet meer ‘uit’, het levert gewoonweg te veel voordelen op. 

Yvonne van Mierlo, Directeur Blauwhoed Studio bij Blauwhoed

Video: Partners van Blauwhoed vertellen wat co-creatie voor hen betekent en hoe dit terug komt in hun vak

Bron: Blauwhoed.

Reacties

De melkfabriek van Campina in Heiloo was jarenlang een van de grootste werkgevers in het Noord-Hollandse dorp. Eind 2008 sloot de fabriek langs de...

Tweeduizend jongeren krijgen binnen twee jaar een vaste baan in de metaal en techniek. Dat zijn vakbonden en werkgevers overeengekomen na moeizame...

Pannenbier of Mindfuck

4 min

Halfzeven ’s-ochtends. Ik roei mijn twintig minuten. Onderwijl kijkend naar de tv, waar twee dikke mannen met kale koppen en brillen gewichtig...

Jan Fokkema
column

De installateur en het klimaatkonijn

4 min

Nog nooit was de gemiddelde temperatuur op aarde zo hoog als vorig jaar. En 2016 was al het derde recordjaar op rij. Die verontrustende trend laat...

column