“Lichtgewicht verdiepingsvloeren hebben veel voordelen. Het grootste voordeel is de gewichtsbesparing. Daarnaast hoeft er minder beton toegepast te worden en zijn grotere overspanningen mogelijk. En doordat er geen balken onder de vloeren geplaatst hoeven te worden, is meer flexibiliteit in indeling mogelijk.” Frits Simons, directeur van De Hoop Pekso, somt de voordelen op van Airdeck, de lichtgewicht verdiepingsvloer van De Hoop Pekso. De vloeren worden vooral in de utiliteitssector gebruikt, vertelt hij. “Vanwege de kolommenstructuur van deze gebouwen en de wens om geen balken onder de vloeren toe te passen, kom je eerder bij dit soort vloeren terecht.”
Kunststof Airboxen
Airdeck is een in twee richtingen gewapende breedplaatvloer waarop Airboxen van gerecycled kunststof zijn aangebracht. Door de Airboxen kan er tot 30% worden bespaard op beton en kunnen ondersteuningsconstructies en funderingen lichter uitgevoerd worden. Een ander belangrijk voordeel van de Airdeck-vloeren is dat ze milieuvriendelijker zijn dan andere breedplaatvloeren. Simons: “Het levert niet alleen minder gewicht op, maar ook minder gebruik van materialen. Hierdoor zijn er minder schaarse en steeds duurder wordende grondstoffen nodig.”
Grote overspanningen
Lichtgewicht verdiepingsvloeren zijn zeer geschikt voor grotere overspanningen, benadrukt Jan Versteegen, adviseur constructies en partner bij Pieters Bouwtechniek. “Naarmate de overspanning toeneemt, neemt ook de vloerdikte toe en daarmee het gewicht van de vloer. Het gewicht van het beton neemt door toenemende dikte een steeds hoger aandeel in van de totale belasting. Met Airdeck-vloeren is dit nadeel kleiner. Je hebt wel een dikke vloer die gunstig is voor de sterkte en stijfheid, maar die is minder zwaar door de toepassing van de Airboxen.” De holle vloer leidt tot een lagere totale belasting wat resulteert in minder wapening dan bij een massieve vloer met dezelfde dikte. De vloer is net zo sterk en buigstijf als andere vloeren, benadrukt Versteegen. “De opdrachtgever geeft een bepaalde veranderlijke vloerbelasting op in het programma van eisen en aan de hand daarvan berekenen wij de vloerdikte en de wapening. Voorwaarde is dat de opgegeven
belasting gelijk is of hoger dan de in de Eurocode opgegeven minimale belastingen die bij een functie gelden. Ondanks dat er voor de Airdeck-vloer minder materiaal gebruikt wordt, kun je met een lichtere vloer dezelfde sterkte en stijfheid bereiken.”
Beton, wapeningstaal en tijd besparen
Een Airdeck-vloer heeft een prefab onderschil van 6 tot 7 centimeter met daarop de Airboxen. Deze zijn verkrijgbaar in vijf verschillende hoogtes en zijn volledig verankerd in het element. Dat komt doordat de Airboxen in een raster van 300x300 mm op de breedplaten geplaatst worden en exact op hoogte worden ingetrild. Simons: “Dit gebeurt met robots in de fabriek. Die kunnen heel precies de Airboxen op de juiste plek zetten en ervoor zorgen dat ze goed ingetrild worden.” De installatie van de vloer is eenvoudig doordat de elementen gelift kunnen worden aan de tralieliggers waarna twee personen het op de tijdelijke onderstempeling kunnen plaatsen. Vervolgens wordt op de bouw de koppelwapening op de breedplaat- en bovenwapening geplaatst. Het wapeningsnet kan rechtstreeks op de Airboxen geïnstalleerd worden en het afstorten van de vloer gebeurt op de traditionele manier. Door deze manier van werken wordt beton, wapeningstaal en tijd bespaard.
Normen en detaillering aangescherpt
Door het instorten van een lichtgewicht verdiepingsvloer in 2017, in een parkeergarage op Eindhoven Airport, staan de lichtgewicht vloeren onterecht in een slecht daglicht. Maar daar is volgens de beide heren geen enkele reden voor. Versteegen: “Wij hebben veel van dit soort vloeren ontworpen en we hebben er ook naar aanleiding van onderzoeken na het ongeluk in Eindhoven nog niet één hoeven aan te passen of verstevigen. Naar aanleiding van het onderzoek zijn aanbevelingen opgesteld. De detaillering en rekenregels zijn na Eindhoven aangescherpt en wij hebben ons productieproces hierop aangepast.” Dat wordt bevestigd door Simons. “Wij hebben bijvoorbeeld een stevige randwapening (ophangwapening) in de vloeren toegepast en we gebruiken opgeruwd traditioneel beton. We voldoen volledig aan alle aangescherpte eisen op het gebied van constructieve veiligheid.”
Nauwkeurig gedetailleerd
Versteegen benadrukt dat lichtgewicht vloeren nog volop worden toegepast. “Wij nemen deze vloeren mee in de verschillende vloervarianten die wij beschouwen voor projecten. Bij utiliteits-
bouwprojecten met een kolommenstructuur waar flexibiliteit in indeling wordt gevraagd is dit vloertype zeer geschikt. Je moet natuurlijk wel zorgen dat de vloeren nauwkeurig gedetailleerd zijn en dat alle maatregelen zijn genomen om constructieve risico’s uit te bannen. Het zou zonde zijn om deze vloer niet te gebruiken. Het is een vlakke vloer waardoor je veel flexibiliteit in een gebouw kunt creëren. Ze zijn bovendien niet duurder dan andere breedplaatvloeren.” Inmiddels zijn er in Nederland tienduizenden vierkante meters Airdeck-vloeren toegepast, vertelt Simons. “We hebben recent nog een mooi project geleverd op het Leiden Bio Science Park. Je merkt dat met name de balkenloze structuur hier door de opdrachtgever wordt gewaardeerd.”